DUBROVNIK IZLOŽBENI PROGRAM ŠKOLSKIH KNJIŽNICA NA 48. SVJETSKOM KONGRESU ŠKOLSKIH KNJIŽNIČARA – IASL 2019.

Školske knjižnice – prostor svakodnevnih kreativnosti

petak, 21. veljače 2020.

Kreativan rad školskoga knjižničara i njegova fleksibilna ulogu u svakodnevnim raznovrsnim aktivnostima rezultira tako da nijedan dan u životu školske knjižnice nije jednak drugome. Jedan od važnih zadataka odgojno-obrazovne funkcije knjižnice jest…

…razvijanje individualnih stvaralačkih sposobnosti učenika i osposobljavanje pojedinca za samostalno učenje i korištenje nastavnih i izvannastavnih sadržaja, koji potiču učenike na istraživački rad, kao i razvoj kritičkog i kreativnog mišljenja i djelovanja.

Školska je knjižnica informacijsko, medijsko, komunikacijsko i kulturno središte škole, gdje je kraj odgojno-obrazovne i stručne knjižnične djelatnosti nositelj i kulturne i javne djelatnosti škole.

Ona obuhvaća provedbu raznih kulturnih sadržaja, promiče kulturno-povijesne vrijednosti te omogućuje integriranje sadržaja aktivnosti školske knjižnice u sva odgojno-obrazovna područja.

GLAGOLJICA – STARO HRVATSKO PISMO

Takve se aktivnosti uspješno realiziraju u izvannastavnim aktivnostima u školskoj knjižnici uobličeno u projekt, suradničku, integracijsku ili istraživačku nastavu, a zbog svog organizacijskog ustroja školska knjižnica ima odlične predispozicije za primjenu neformalnih metoda kreativnog rada s djecom, gdje su učenici motivirani za učenje i rad i spremno preuzimaju inicijativu.

Takav stvaralački kreativni rad školskih knjižnica naše zemlje predstavio se na 48. Svjetskom kongresu školskih knjižničara (International Association for School Librarianship – IASL) koji se u suradnji s Hrvatskom udrugom školskih knjižničara (HUŠK) održavao od 21. do 25. listopada 2019. godine u Dubrovniku.

Na kongresu je postavljeno nekoliko originalnih izložbi, koje potvrđuju da je školska knjižnica mjesto velikog entuzijazma i neiscrpnih ideja.

Izložbu Glagoljica – pismo, znak, slika priredila je školska knjižničarka savjetnica Ruža Jozić iz Gimnazije Sesvete, kojom je predstavila knjižnični projekt o starom staroslavenskom i hrvatskom nacionalnom pismu – glagoljici.

Izložba se sastojala od živopisno ilustriranih glagoljičkih inicijala s pojašnjenjem značenja simbolike slova, koja po svom obliku i položaju imaju dublje značenje i nose u sebi neobične kršćanske istine ili tajne.

Drugu izložbu Glagoljica – staro hrvatsko pismo pripremile su dr. sc. Irena Bando, školska knjižničarka, savjetnica, u OŠ Jagode Truhelke u Osijeku i Marija Purgar, školska knjižničarka mentorica u OŠ „Grigor Vitez” u Osijeku.

One su predstavile međuknjižnični kreativni rad također inspiriran glagoljičkom kulturnom baštinom. Radovi su nastali istraživačkim radom o glagoljici u integraciji sadržaja Hrvatskoga jezika, Povijesti i Vjeronauka, a rezultat su glagoljički inicijali izrađeni u tehnici reljefa u limu.

Treća je izložba također projekt autorice ovoga članka pod nazivom Slavonska ornamentika u školskoj knjižnicikoji se temeljio na izučavanju zlatovezne tehnike. U radu s učenicima primijenjena je tehnika slikanoga zlatoveza, a izrađivali su se straničnici za knjige i ogrlice inspirirani motivima folklorne kulturne baštine slavonskoga kraja.

ZAPIS O PTICI

Školska knjižničarka – savjetnica Vanja Jurilj iz OŠ Antuna Mihanovića iz Zagreba predstavila je izložbu Ilustracije pjesme Danijela Dragojevića sa svrhom promoviranja hrvatskog pjesništva. Radovi su nastali s učenicima 7. razreda s kojima je prvo prevodila pjesme, a potom su učenici ilustrirali stihove pjesama.

Radovi su rađeni u kombiniranoj tehnici slikanja i oblikovanja razvijajući tako kod učenika decentni osjećaj za umjetničko izražavanje.

Izložbu Zapis o ptici postavila Anica Tkalčević, školska knjižničarka savjetnica u XV. gimnaziji u Zagrebu. Ona je predstavila likovno-literarni stvaralački proces koji je rezultirao knjigom Zapis o ptici. Učenici su osmišljavali pjesme o ptici, zapravo o svojoj duši, te na taj način izrazili svoj unutarnji svijet i svoju osobnost.

Ptica je rast, transformacija, let, lakoća, metafora slobode. Ona je veza zemlje i neba, svijesti i podsvijesti, povezuje se s dušom i svijetom duha. Zadivljuje njena sposobnost snalaženja u beskrajnim prostranstvima, smjelost u ovladavanju visinama... U likovima ptica, otvarali su se različiti beskonačni svjetovi, unutarnji mikrokozmosi svakog učenika... Ova je knjiga pokušaj da vidimo i čitamo iz različitih perspektiva.”(A. Tkalčević)

Osim stvaranja poezije, učenici su svoju impresiju ptice izrazili na likovnoj radionici izrađujući kaširane i keramičke ptice.

Ilustracije bajki Hansa Christiana Andersena predstavila je školska knjižničarka Goranka Braim Vlahović iz OŠ Jurja Habdelića u Velikoj Gorici. Ilustracije su rađene tehnikom kolaža u integraciji s Likovnom kulturom, gdje su učenici reciklirali stare učeničke radove i koristili se otpisanim knjigama iz školske knjižnice.

LEKTIRA KAO INSPIRACIJA

Izložbu Lektira kao inspiracija postavila je školska knjižničarka Marina Kljunak Čuikin iz Umjetničke škole Luke Sorkočevića iz Dubrovnika. Ona je predstavila izložbu crteža učenika inspiriranih pojedinim lektirama kao što su Mali princ (Exupery), Pakao (Alighieri), Crni mačak (Poe) i Preobrazba (Kafka). Projekt je ostvaren u suradnji s Hrvatskim jezikom i školskom knjižnicom te je dokaz koliko je u školskoj knjižnici protkano kreativno, umjetničko i likovno stvaralaštvo.

Školska je knjižnica inspirativno mjesto za razvoj kreativnosti i stvaralaštva koje ponajprije ovisi o kreativnosti i entuzijazmu školskoga knjižničara, o odgovarajućem izboru inspirativnih metoda i tehnika, kao i samom procesu učenja i poučavanja.

Takve se aktivnosti najuspješnije provode integracijom više nastavnih predmeta uobličeno u projekt, istraživanje ili kreativne radionice u školskoj knjižnici.

Izložba je idealan način da se predstavi stvaralački rad u školskim knjižnicama, predstavljajući složeni proces stjecanja znanja i razvijanja vještina u jasnu i zanimljivu integriranu cjelinu.

Isto tako, svako predstavljanje uspješnoga kreativnog rada učenika utječe na njihovu samoaktualizaciju koja pozitivno utječe na razvoj psihičkih procesa mladog čovjeka.

Izložbe školskih knjižnica motiviraju i potiču druge učenike i nastavnike na osmišljavanje i realizaciju nekih svojih novih ideja te utječu na stvaranje pozitivnog stava prema knjižnici, knjizi i čitanju. [ IZ DRUGIH MEDIJA  | Školske novine | Napisala dr. sc. Irena BANDO, školska knjižničarka, OŠ Jagode Truhelke, Osijek | predsjednica Podružnice Osječko-baranjske županije Hrvatske udruge školskih knjižničara ]

Vezani članci
Školski portal: Školske knjižnice u budućnosti srca škole

Školske knjižnice u budućnosti srca škole

Skup je održan u Osnovnoj školi Dubovac petu godinu zaredom.…

Školski portal: Ulaganja države neredovita i premala

Ulaganja države neredovita i premala

Neki za to krive popis lektirnih naslova, kojim smo se…

Školski portal: Raspored online nastave za utorak, 17. ožujka 2020.

Raspored online nastave za utorak, 17. ožujka 2020.

Isto kao i danas i u utorak će učenici razredne…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…