OŠ FRAN KONCELAK, DRNJE > U POSJETU ESTONSKOJ ŠKOLI

Za razvoj fine motorike djeca uče plesti i kuhati

srijeda, 13. studenoga 2019.

Učitelji Osnovne škole Fran Koncelak iz Drnja boravili su u sklopu projekta Erasmus+ SLAM – STEM Learning Activities & Methods šest dana u Estoniji s ostalim partnerskim školama iz Grčke i Cipra. Svrha je projekta popularizacija STEM predmeta.

Estonska škola, Tartu Raatuse Kool, smještena je u Tartuu, drugom najvećem estonskom gradu. Tartu se smatra intelektualnim i kulturnim središtem Estonije, jer je dom najstarijega i najpoznatijega estonskog sveučilišta. Školu pohađa 540 učenika, a da se radi o „najpametnijoj zemlji u svijetu” s vrhunskim obrazovnim sustavom uvjerili su se i učitelji koji su ondje boravili.

U Estoniji učitelje vrlo cijene, ne samo društvo, nego i ravnatelji koji tijekom godine mogu novčano nagraditi učitelje za poseban doprinos radu škole.

Ravnatelj ima šest pomoćnika, koji mu pomažu u vođenju i organizaciji. Uz visoko razvijenu tehnologiju po kojoj su i prepoznatljivi, naglašena je ravnopravnost učenika i učitelja koju smatraju ključnom za uspješan odnos pun međusobnog povjerenja. Prvi znak jednakosti jest nošenje papuča u prostoru škole, koje je obvezatno i za učenike i za učitelje.

Pohađanje osnovne škole jest obvezatno te svima dostupno i besplatno, a traje devet godina.

Od stranih jezika učenici mogu učiti ruski, engleski i njemački, a španjolski jezik u sklopu školskoga kluba. Naglašena je važnost tjelovježbe i njezina utjecaja na zdravlje, što dokazuje i nekoliko igrališta oko škole, atletska staza, glavna sportska dvorana za košarku i ostale sportove u zatvorenome, teretana, dvorana za džudo i hrvanje te sauna – sastavni dio života svakog Estonca.

Učenici često sat TZK-a imaju na vanjskim igralištima, bez obzira na umjerene padaline, što kod nas nije običaj. U hodnicima su stolovi za tenis i nogomet, a odmor se može provesti i u separeima za odmaranje i slušanje glazbe.

Među učenicima je vrlo popularna igra s kendamom, tradicionalnom japanskom igračkom za razvijanje vještina poput koordinacije pokreta i strpljenja.

Zgrada škole stara je tri godine, a projektirana je na vrlo pametan i višefunkcionalan način. Stepenište je intenzivne narančaste boje, koja zahtijeva koncentraciju, čime se izbjegavaju naguravanja i mogući sukobi učenika.

Pregrade u učionicama, osim odvajanja prostora, služe i kao ploče za pisanje, a sastavni su dio svake učionice i pametne ploče. Na nastavi je učenicima dopušteno koristiti se mobitelima isključivo kad to zahtijeva obrada sadržaja, a tablete ne posjeduju.

Unutrašnjost učionica svima je vidljiva, jer su radi transparentnosti od hodnika odvojene staklenim stijenama – učiteljima je važno mišljenje kolega, koji u bilo kojem trenutku mogu doći na sat te kasnije svojim zapažanjima i prijedlozima pridonijeti poboljšanju izvođenja nastave.

Upravo radi takvog načina vrednovanja te ravnateljevih pomoćnika, učitelji nemaju vanjski nadzor, jer nije potreban. Umjesto klasičnih klupa, svaki učenik ima svoj stolac na kotačiće, a za vrijeme nastave može sjediti i na kauču. Smatraju da je sloboda kretanja ključna za nesputanost učenika, koja ih oslobađa i potiče na bolji rad.

Za razvoj fine motrike, rada mozga i preciznosti, sastavni su dio nastave sati pletenja i kuhanja.

Poseban prostor zauzima dvorana namijenjena plesu i dramskim skupinama. S obzirom na hrvatske škole, vrlo je neobično da je školska knjižnica dio otvorenog prostora – prolaza, a posebnu pažnju privlače krugovi među policama u kojima se učenici i učitelji mogu odmarati te nesmetano čitati. Bilo je vrlo zanimljivo na školskim hodnicima vidjeti psa, koji je zapravo terapeutski pas socijalne pedagoginje.

Radionice i aktivnosti za sve učitelje iz partnerskih zemalja bile su cjelodnevne. Izrađivali su robotska kolica, most od špageta za testiranje izdržljivosti pod utezima, stolni nogomet unutar kartonske kutije, a u programu Fusion 360 modelirali 3D narukvice i privjeske.

Tijekom predavanja mnogo su toga naučili o estonskom školskom sustavu i kurikulumu, a svaki učitelj iz partnerskih zemalja održao je po jedan školski sat estonskim učenicima te ih upoznao sa svojim metodama rada. Sudjelovali su u zanimljivoj radionici Out of the box thinking, a natjecali su se u poznavanju simbola periodnog sustava.

Učitelji su posjetili znanstveni centar AHHAA gdje su, među ostalim, sudjelovali u radionici izolacije DNA iz sline te posjetili planetarij.

U SPARK Makerlabu svaki si je učitelj izradio prijenosni punjač, koji su ponijeli kućama. Boravak u Tartuu završio je posjetom Estonskom nacionalnom muzeju i Naopakoj kući (Upside Down House), a boravak u Estoniji izletom u glavni grad Tallinn.

Znanja i iskustva iz Estonije drnjanski će učitelji rado i s nestrpljenjem podijeliti sa svojim kolektivom, a i šire, s nadom da će ipak doći do promjene u načinu razmišljanja, ali ne samo učitelja, nego i okoline koja je ključna za ostvarenje napretka i učenika i škole. 

Cijeli je projekt financiran sredstvima programa Europske unije Erasmus+.

….

Stjepana KADIĆ, šk. knjižničarka | OŠ Fran Koncelak, Drnje

Vezani članci
Školski portal: Za Dan žena izložba portreta

Za Dan žena izložba portreta

Od 2015. godine u ovoj su školi realizirane brojne izložbe…

Školski portal: Trnsko – škola izlazećeg sunca

Trnsko – škola izlazećeg sunca

Projekt Vrata škole otvorena prema svijetu ovog je puta ravnatelja…

Školski portal: Slovensko iskustvo od velike koristi

Slovensko iskustvo od velike koristi

U pratnji nastavnika ISŠ-a Mate SABOLA počeli su i uspješno…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…