UČENJE NA OTVORENOME VRLO JE KORISNO ZA DJECU I UČITELJE
Izvucite djecu iz učionica i poučavajte na otvorenome
Istraživanje pokazuje da zdravija i sretnija djeca postižu bolje rezultate u školi* te da je obrazovanje važan čimbenik budućeg zdravlja**.
Međutim, obrazovanje se ne svodi samo na lekcije u učionici. Okoliš potiče razvoj vještina poput rješavanja problema i spremnosti na riskiranje, što je važno za razvoj djeteta.
Međutim, djeca imaju sve manje prilika za učenje u prirodi te provode manje vremena na otvorenome zbog zabrinutosti roditelja o sigurnosti, prometu, kriminalu itd. Moderna okruženja imaju manje otvorenih zelenih mjesta, a tehnologija je kod djece povećala količinu sjedilačkog vremena. Upravo zbog tih i mnogih drugih razloga mnogi misle da škole imaju najveći potencijal – i odgovornost – da djeci omoguće pristup prirodnom okruženju.
To ne znači samo da moramo poboljšati kvalitetu školskih odmora i satova tjelesnog odgoja. Diljem Ujedinjenoga Kraljevstva učitelji su izvukli djecu iz učionica te poučavaju niz predmeta na otvorenome.
Međutim, unatoč podršci, učenje na otvorenome i dalje nije toliko zastupljeno u osnovnim školama. Stoga, ako su prednosti učenja na otvorenome tako velike, zašto se ne provodi češće? Razgovarali smo s učiteljima i učenicima kako bismo pronašli odgovor.
■ ŠKOLSKE AVANTURE
U razgovorima i osnivanjem fokusnih skupina zatražili smo od učitelja i učenika mišljenja o učenju na otvorenome. Sudionici s kojima smo razgovarali sudjeluju u projektu HAPPEN i u našoj osnovnoškolskoj zdravstvenoj i obrazovnoj mreži.
Ovi su učitelji i učenici uključeni u projekt učenja na otvorenom – koje smo klasificirali kao poučavanje u prirodnom okruženju – sat vremena u tjednu. Općenito, sudionici su pričali o nizu koristi za dobrobit učenika i kvalitetnije učenje. No bilo je i brojnih izazova.
Učenici su imali dojam slobode kad su bili na otvorenom i izvan učionice. Osjećali su da se mogu bolje izraziti te uživali u mogućnosti da se više kreću. Također su rekli da su bili više uključeni i općenito pozitivniji u vezi s procesom učenja. Uz to, mnogi su također kazali da je i njihovo pamćenje bolje.
Učitelji su u međuvremenu raspravljali o različitim pristupima lekcijama i o tome kako je učenje na otvorenome pomoglo uključiti sve vrste učenika. Oni su također rekli da djeca imaju pravo biti na otvorenome – pogotovo kad su prilike da pristupe prirodnom okruženju ograničene – a škole to mogu ispuniti.
Najvažnije od svega, učitelji su istaknuli povećano zadovoljstvo na radnome mjestu te dodali da su zbog ovakvih stvari i odabrali ovo zvanje. Ovo je posebno važno zbog toga što je dobrobit učitelja ključan čimbenik za stvaranje stabilnog okruženja za učenje, a trenutačna je stopa učitelja koji napuštaju zvanje zabrinjavajuća.
■ PRAVILA I GRANICE
Na početku su učitelji bili zabrinuti zbog sigurnosti, ali nakon što su se učenici naviknuli na poučavanje na otvorenome učenici su poštovali jasna pravila i granice. No učitelji koji ne poučavaju u prirodi kažu da je jedan od glavnih razloga otežano mjerenje i procjenjivanje ishoda učenja. Ograničena mjerila na temelju kojih se škole trenutačno procjenjuju u sukobu su sa širim spektrom pozitivnih učinaka koje učenje na otvorenome omogućuju u obrazovanju djece i razvoju vještina. Teško je prikazati ono što je naučeno na otvorenome koristeći se sadašnjim metodama procjene. Kao što je jedan učitelj rekao – „teško je učenje na otvorenom pretočiti u dokaze”.
Naša otkrića govore u prilog dokazima da samo sat ili dva učenja na otvorenome svakog tjedna znatno uključuje djecu, unapređuje njihovu dobrobit i povećava zadovoljstvo učitelja na radnome mjestu. Želimo li djeci omogućiti da se „uopće ne osjećaju kao da uče, već kao da sudjeluju u nekoj avanturi”, a učiteljima da „budu ono što jesu, a ne roboti od kojih se očekuju nemogući rezultati”, moramo promijeniti način na koji razmišljamo o poučavanju. Ono ne mora slijediti rigidan format – jednostavna promjena poput izlaska iz učionice može imati golemu korist.
………...……
NAPOMENA
- SAD: Portal The Conversation neovisni je izvor vijesti i stavova iz akademske i istraživačke zajednice. Njihov tim profesionalaca surađuje sa sveučilištima i istraživačkim institutima te stručnjacima koji svoje znanje žele podijeliti sa širom publikom.
- Izvor: theconversation.com
* https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/219638/DFE-RR253.pdf
** https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4691207/

Učenje počinju kod kuće, a produbljuju ga u učionici
Zatim postavlja pitanje i radi stanku prije nego što odabere…

Kultura učenja: kako nastava zaista unaprjeđuje učenje
… pod nazivom „Auf die Lehrer kommt es an” („Sve…

Diferencijacija: na kraju se sve svodi na učitelja
Naša blogerica, učiteljica Elizaveta KAPUSTINA objašnjava što uzrokuje probleme u…