NASTAVAK NASTAVNE GODINE ■ LISTOPAD ■

Život nije podijeljen na predmete

ponedjeljak, 7. listopada 2019.

Koliko je u razrednoj nastavi učinkovit i opravdan predmetno-satni sustav i zašto bi trebalo mijenjati organizaciju rada barem u prva tri razreda osnovne škole?

Mi koji radimo u razrednoj nastavi mnogo smo očekivali od svih reformi kroz koje smo u svom radnom vijeku prošli (od ustroja krajem osamdesetih bez ocjena i s djelomično promijenjenom organizacijom, preko NPIP-a i HNOS-a do CKR-a i ŠZŽ-a), a ništa se korjenito ne mijenja. Većinom se sve reforme bave samo sadržajem, ponešto strategijama i alatima, a nitko se ne želi uhvatiti prave reforme, mijenjanja i osmišljavanja same organizacije rada (i mijenjanja pedagoške dokumentacije sukladno tome).

AKTIVNOSTI

Primjerice: mislim da je dobro što se u prvom razredu rade samo tiskana slova, ali je to bilo zamišljeno u devetogodišnjem školovanju, a ne osmogodišnjem, kakvo se i dalje kod nas zadržalo.

Predškolci su zainteresirani za tiskana slova, rado ih usvajaju, ali je problem što se to najčešće događa samoinicijativno i intuitivno, bez metodike i struke pa se jako često događa da se tek u školi iskristalizira i uoči da imaju nepravilan hvat, neprirodno drže šaku, prečvrsto drže olovku, upiru o podlogu i pišu nepravilnim smjerom, što je jako teško (gotovo nemoguće) korigirati i dovodi do boli u ruci, što umanjuje motivaciju za pisanjem. Da imamo devetogodišnje školovanje, podržala bih ovakav plan.

Ovako ne znam koliko je to dobro, pametno i učinkovito. Slažem se da treba mnogo više vremena ostaviti za usmeno i pisano izražavanje i posvetiti se tome, ali mi se drugaši čine preveliki za usvajanje pisanih slova, jer se finu motoriku treba razvijati što ranije.

Ono što nas jako ometa jest i predmetno-satni sustav, jer u razrednoj nastavi poučavamo cjelovito i integrirano pa je jako teško jasno podijeliti predmete. Često radimo sadržaje različitih predmeta mnogim aktivnostima koje se isprepleću i traju kraće ili dulje od 45 min. Zar ne bi bilo bolje da imamo (tjedno/tematski/mjesečno) planirane ishode koje trebamo ostvariti bez da smo vremenski i predmetno ograničeni?

PRIMJER: danas smo realizirali prvu izvanučioničku nastavu u ovoj godini. Bila je vrlo uspješna i učinkovita, ali je meni bio problem najprije planirati, a zatim i zapisati strogo ukalupljene i vremenski ograničene predmete.

Učenici su došli u školu u osam sati i prva dva školska sata imali po rasporedu: Engleski jezik i Vjeronauk. Slijedio je odmor, a onda smo krenuli u grad i realizirali ove sadržaje i predmete:

  • Priroda i društvo: Pozdrav jeseni (PID OŠ A.2.1., PID OŠ B.2.2., odr B.1.1., odr C.1.1.), Upoznajmo svoje mjesto (PID OŠ B.2.4., PID OŠ C.2.1.)
  • Sat razrednika: Ponašanje u kulturnim ustanovama (goo C.1.1., goo C.1.2., osr A.1.1., osr A.1.2., zdr B.1.1.A, zdr B.1.2.A, zdr C.1.1.A), Dan grada (osr C.1.4., pod C.1.1., uku A.1.2., uku A.1.4., uku D.1.2.)
  • Hrvatski jezik: Posjet Gradskoj knjižnici „Juraj Šižgorić” (OŠ HJ A.2.1., OŠ HJ B.2.3.), književni tekstovi Ž. Vrbančić: Cmoljac zna gdje stanuje knjižnica, Z. Bilušić: Čikin križić (OŠ HJ A.2.2., OŠ HJ B.2.1.)
  • Likovna kultura: Šibenska kapa – obrisne i strukturne crte (OŠ LK A.2.1., OŠ LK A.2.2., OŠ LK B.2.2.)
  • Hrvatski jezik: Kazališna predstava Avanture Brokule i Češnjaka HNK Šibenik (OŠ HJ C.2.3.).

Sve smo to odradili u tri školska sata. Kako zapisati sve što smo napravili, a da ništa ne izostavim? U razrednoj nastavi često imamo problem da sve što napravimo jednostavno ne možemo zapisati.

Smatram da ljudi koji se bave reformom trebaju promišljati o promjeni predmetno-satnog sustava, jer u razrednoj nastavi često „predmete ne odvajamo, miješamo ih”, kako to učenici često i sami primijete, što podržavaju i jako im se sviđa.  

Na kraju krajeva: sam život nije podijeljen na predmete, zar ne? Zašto škola treba biti toliko ukalupljena? Zar nam nije svrha integrirano poučavanje i cjeloviti odgoj i obrazovanje?

Da se počne tako razmišljati i osmisliti doista cjelovitu organizaciju nastave, možda bi bilo manje situacija u kojima su primjerice neki akademski građani – nepismeni.

.....................

Piše  Melita POLIĆ, učiteljica savjetnica | OŠ Jurja Dalmatinca, Šibenik

Ima 30 godina radnog iskustva; voditeljica Županijskoga stručnog vijeća učitelja razredne nastave Šibensko-kninske županije od 2006.; autorica županijske slikovnice Korak kroz Šibensko-kninsku županiju | Misli vodilje u radu: život nije podijeljen na predmete [integrirana nastava]; cijeli je svijet učionica [cjeloživotno formalno, neformalno i informalno učenje] te prije svega odgajati, a onda i obrazovati: nije dovoljno samo znati, treba se i biti [generičke kompetencije]. 

Vezani članci
Školski portal: Dragi Lastane, ne zabrinjavaju me promjene, je li sve u redu sa mnom?

Dragi Lastane, ne zabrinjavaju me promjene, je li sve u redu sa mnom?

… koliko se toga u našem radu doista promijenilo? U…

Školski portal: Nastavnu godinu privodimo kraju

Nastavnu godinu privodimo kraju

Ključno je isplanirati rad sve do sitnih detalja. Učenici uvijek…

Školski portal:  Vrt - opuštanje, razonoda i učenje

Vrt - opuštanje, razonoda i učenje

Dokazano je da rad u vrtu ima blagotvoran učinak na…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…