KREATIVNI KUTAK UČIONICE
Veliki brojevi
Početkom školske godine, neovisno o tome je li riječ o prvome ili četvrtom razredu, kad učenicima na prvim satima matematike kažem kako ulazimo u svijet prirodnih brojeva do sto, tisuću ili ...
... milijun, uvijek s oduševljenjem i široko otvorenim očima veselo uzdišu. Jer smo veliki i zaslužujemo rad s velikim brojevima.
Čitanje velikih brojeva, pogotovo u četvrtom razredu, nije nimalo lak posao. A kad počnemo crtati tablice mjesnih vrijednosti, stupcima nikad kraja. No svaki je početak težak.
U jednoj kolumni već pisala sam o „magičnim štapićima“ koje možemo rabiti s učenicima već od prvog razreda i koji nam služe kao pomoć za vježbanje čitanja brojeva, uspoređivanja, zbrajanja, oduzimanja.
Danas ću pisati o igrama kojima također možemo pomoći učenicama da lakše ovladaju velikim brojevima.
■ IGRA ZAOKRUŽIVANJA BROJEVA
Zaokruživanje brojeva važno mi je kao priprema za pisano dijeljenje dvoznamenkastim brojem, kada učenik treba zaokružiti dva broja koja dijeli te procijeniti koliko puta djelitelj „stane u broj“. Primjenjujem više različitih aktivnosti i igara za zaokruživanje, no danas vam predstavljam igru s pomoću koje ćete moći vježbati s učenicima zaokruživanje troznamenkastih brojeva na desetice i zaokruživanje četveroznamenkastih brojeva na stotice. Igre ćete moći preuzeti s poveznica na kraju teksta.
KAKO IGRAMO?
■ Igra je za dva učenika.
POTREBNO
- žetoni za prekrivanje polja u dvije boje (svaki učenik ima jednu boju)
- onoliko igraćih kockica koliko veliki broj želite (tri kockice za troznamenkasti broj, četiri kockice za četveroznamenkasti itd.)
- ploča za igranje
■ Prvi učenik baca tri kockice i od njih slaže troznamenkasti broj koji potom zaokružuje na najbližu deseticu (npr. 347 – najbliža je 350). Svojim žetonom prekriva broj 350.
■ Svaki se broj na polju može prekriti samo jedanput. Nije dopušteno stavljanje dvaju žetona na isto polje.
■ Nakon što je prvi učenik prekrio željeni broj na ploči, igru nastavlja sljedeći učenik.
Pobjednik je onaj igrač koji prvi uspije složiti četiri žetona u vodoravnome, okomitome ili dijagonalnom smjeru.
Ova je igra sjajna jer uključuje kombinatoriku, odnosno učenik bacanjem triju kockica dobiva tri znamenke s pomoću kojih može složiti više različitih troznamenkastih brojeva. Razmišlja koji mu je broj potreban te ga pokušava složiti.
U početku učenici igraju u parovima (dva na dva) kako bi se zajedno mogli dogovarati i osmišljavati strategiju kako pobijediti protivnički par. Kad ovladaju tehnikom kombiniranja brojeva, mogu se okušati u igri „jedan na jedan“.
■ IGRA USPOREĐIVANJA BROJEVA
Nakon ovladavanja čitanja velikih brojeva te očitavanja položaja pojedine znamenke u tablici mjesnih vrijednosti, slijedi uspoređivanje brojeva, koje također može biti zanimljivo i veselo.
Glasnija verzija igre igra se igraćim kockicama (kockice udaraju o klupe pa to proizvodi buku), a za tišu verziju možemo rabiti karte za UNO ili obične igraće karte, no trebamo izbaciti slike (kralj, dama…), a as će nam služiti kao znamenka 1.
KAKO IGRAMO?
Ovisno koje brojeve želimo uspoređivati, toliko ćemo kockica uzeti ili ćemo toliko karata izvući iz špila.
Opisat ću primjer s peteroznamenkastim brojevima.
■ Učenici mogu igrati igru u paru, u trojkama i u četvorkama.
- Prvi učenik baca pet kockica i od dobivenih znamenaka pokušava složiti što manji peteroznamenkasti broj koji zapisuje na komad papira.
- Sljedeći učenik baca pet kockica i on također pokušava složiti što manji broj, koji zapisuje na papir.
- Kad završi prvi krug bacanja i slaganja broja (ovisno koliko učenika igra), učenici uspoređuju dobivene brojeve. Učenik koji je uspio složiti najmanji broj, osvaja jedan bod.
■ Igra se igra u deset krugova. Pobjednik je onaj igrač koji osvoji najviše bodova.
■ Moguće je igrati i tako da se pokušava složiti što veći peteroznamenkasti broj.
■ Poslije na sličan način možemo zbrajati i oduzimati brojeve, množiti ih i dijeliti.
Piše: Katica KONSTANTINOVIĆ, učiteljica, OŠ Nikole Tesle, Mirkovci
Iako joj je učiteljski poziv primarni, dvije je godine predavala matematiku u višim razredima osnovne škole. Dugogodišnja volonterka, državna instruktorica i trenerica voditelja u Savezu izviđača Hrvatske.