
KREATIVNI KUTAK UČIONICE
Muke s glasovima Č, Ć, DŽ i Đ
Postoje ljudi kojima je sasvim normalno razlikovati glasove č i ć te ih pravilo zapisivati, a neki muku muče s njima čitav život.
Što se tiče razlikovanja pojedinih glasova s „kvačicama”, pripadam onoj skupini koja nema problema, no poznajem mnoge kojima ti glasovi izazivaju teške glavobolje. A kad kažu „Tvrdo ili meko!?”… Joooj, kosa s glave otpada.
A što ćeš... Nismo svi isti.
Tijekom naša prva četiri razreda često naglašavamo, ističemo, pokazujemo, nekim učenicima ide, a nekima baš i ne.
Mi se i time igramo. Zanimljivije nam je tako. A i zabavnije.
✿ LIZALICE ✿
Imam punu kutiju kartončića ovalnog oblika, promjera otprilike 10 cm.
Svakom sam učeniku pripremila po tri takva kartončića. Na jednom sam kartončiću sa svake strane marketom ispisala slovo Č i Ć, na drugome kartončiću su DŽ i Đ, a treći je rezerviran za glasovne skupine IJE i JE.
Na svaki od tih kartončića vrućim sam ljepilom prilijepila jedan štapić za ražnjiće i tako su nastale „lizalice” – tako ih je nazvao jedan učenik.
KAKO IGRAMO:
Učenici sjednu u krug. Vježbamo sa svakom lizalicom pojedinačno. Učenici odrede koja će biti prva. Npr. izabrali su Č i Ć. Izgovorim riječ koja u sebi sadrži glas Č ili Ć, a oni trebaju lizalicom pokazati koji su glas čuli.
Imam i mnogo slika koje imenuju bića, stvari i pojave koje izgovorene sadrže neke od ovih glasova. Jedan učenik izvlači sliku, glasno izgovara riječ, a ostali učenici pokazuju koji su glas čuli. U ovom slučaju i komentiraju je li riječ pravilno izgovorena.
✿ BOMBA ✿
O bombi sam pisala u jednoj od svojih prvih kolumni. Ovdje možete pročitati kako sam je izradila.
Otkad sam izradila bombu prošlo je mnogo vremena pa sam u međuvremenu dobila na poklon igru „Tik, tak, bum”, u kojoj bomba „eksplodira” u neravnomjernim intervalima za razliku od moje koja se oglasi u vrijeme koje ja sama odredim na digitalnom satu koji se nalazi unutar bombe.
Ipak, koristim obje. Ovisno o tome što i kako radim s učenicima.
✿ KAKO IGRAMO:
DVIJE SU VERZIJE IGRE
✿ 1. verzija: Dogovorimo glasovnu skupinu koju ćemo vježbati, npr. DŽ i Đ. Bombu predaju iz ruke u ruku, jedan drugome dok sjede u krug. Tek kad učenik koji ima bombu u rukama izgovori riječ koja sadrži traženi glas smije dati bombu idućem igraču. Riječi se ne smiju ponavljati. Učenik u čijim rukama bomba „eksplodira” ispada iz igre.
✿ 2. verzija: Na svaku od šest strana jedne igraće kocke ispišemo redom slova Č, Ć, DŽ, Đ i glasovne skupine IJE i JE. Prvi igrač baca kockicu. Potrebno je izgovarati riječi koje sadrže glasove zadane kockicom. Bomba ide u krug. Također se igra na ispadanje. Igrači koji su ispali postaju komisija koja prati ponavlja li se koja riječ ili ne.
.....
Piše: Katica KONSTANTINOVIĆ, učiteljica, OŠ Nikole Tesle, Mirkovci
Iako joj je učiteljski poziv primarni, dvije je godine predavala matematiku u višim razredima osnovne škole. Dugogodišnja je volonterka, državna instruktorica, trenerica voditelja te načelnica za program Saveza izviđača Hrvatske.