
Čovjek i magarac pametniji su nego čovjek sam.
Youtube – najomiljeniji učitelj na svijetu
Svi koji ovih dana prate Olimpijske igre u Riju prisjetili su se prošlogodišnje priče o Kenijcu Juliusu Yegou. Na Svjetskom prvenstvu u atletici (Peking 2015.) osvojio je zlatnu medalju u bacanju koplja i zaprepastio svijet...
...pričom o tome kako je trenirao bez trenera, koristeći video materijale s Youtubea. Svoje je iskustvo sažeo u dojmljivom dvominutnom videu na https://www.youtube.com/watch?v=clUvbObfqz0
Doista, danas gotovo da i nema toga što ne možemo naučiti s Youtubea, tog nezamislivo golemog i stalno rastućeg resursa svih mogućih vrsta video materijala. Uopće ne čudi da je Youtube postao najomiljeniji učitelj na svijetu. Zašto?
Julius Yego iskoristio je materijale s Youtuba i bio sam svoj učitelj. Ali on je za to imao iznimno snažnu osobnu motivaciju. Takvim ljudima doista ne treba učitelj, ne treba im ni škola – oni sami pronalaze načine da prte svoje staze i ostvaruju svoje ciljeve. I to jedivno. Problem je samo u tome što u našim razredima ne sjede sami Juliusi.
Među šest tisuća sačuvanih listova gusto ispisanih neobičnim zrcalnim pismom Leonarda da Vincija nalazi se i zapis u kojemu kaže: Jednom kad okusiš letenje, zemljom ćeš hodati pogleda uprtog u nebo... zato što si bio ondje i zato što se ondje želiš vratiti. Danas i predškolska djeca „okuse letenje“: nauče učiti iz crtića i igrica, navuku se na privlačnost, zanimljivost, brzinu, nenametljivost i dostupnost takvih „lekcija“. Kad okuse letenje, u školi im najčešće bude – dosadno.
Kako to promijeniti, što učiniti? Dovesti Youtube u razred i prepustiti da poučava umjesto nas? Nadmetati se Youtubeom u privlačenju pozornosti učenika? Ne. Rješenje je konceptualno: Youtube je odličan resurs i nudi sjajne pojedinačne lekcije. Youtube, međutim, ima jedan golemi nedostatak: gluh je. Ne čuje učenika.Ne pozna ga, ne čuje njegova razmišljanja, ne osjeti gdje zapinje, ne prepoznaje njegove posebnosti ni smjer u kojemu ga treba pogurati. Nema definirane godišnje ni četverogodišnje ishode do kojih želi dovesti. Nema plan kako to učiniti.Učitelj ima. Učitelj je rješenje. Jedna divna kurdska poslovica kaže: To što neka građevina lijepa, ne čini je hramom. Youtube je lijepa građevina. Učitelj je hram. Youtube (sa svim svojim sadržajima) samo je alat. A učitelj je majstor koji odabire i koristi alate kako bi napravio ono što je zamislio.
Youtube može ljudima biti najomiljeniji učitelj, ali nikada neće postati najvažniji. Najvažniji učitelj je onaj tko nas čuje i neprestano prilagođava svoje poučavanje ne samo zato da nas nauči lekciju, nego zato da nas motivira, ohrabri, potakne da damo sve od sebe i da ne odustanemo. Što tehnologija postaje moćnija, uloga učitelja u razredu postaje važnija. Tehnologija je alat, ali učitelj je majstor.
Piše: Dinka JURIČIĆ