
INOVACIJE SU ONO ŠTO LJUDE DIJELI NA VOĐE I SLJEDBENIKE. [ STEVE JOBS ]
Tri čudotvorna sastojka
Što je zajedničko vrhunskom znansteniku i vrhunskom slastičaru? Koji bismo čudotvorne sastojke njihova uspjeha mogli primijeniti da i naši učenici sutra budu u nečemu – vrhunski?
Tajna je u tri čudotvorna sastojka: mašti, kreativnosti i strasti.
1. MAŠTA je stvaralački način razmišljanja: stvaranje novih predodžbi, kombiniranjem različitih ideja i pojmova koje nemamo u svom ranijem iskustvu. Einstein je srčano promovirao maštu kao neizostavni dio znanstvenoga procesa. Njegov je recept bio: Uzmi neku sliku, neku ideju... i dopusti da te obuzne, da ti zaokupi um. Zaroni u nju, vrti se oko nje, promatraj je iz svih kuteva, rastavljaj je i ponovno sastavljaj, kombiniraj, analiziraj. Igraj se. Znanje te može iz točke A dovesti do točke B, ali mašta je važnija, ona te može dovesti kamo god poželiš.
2. KREATIVNOST je praktična mašta: ostvarivanje i oživljavanje nečega što u tom obliku nikad nije postojalo; pronalaženje mnoštva rješenja za probleme koji su se činili nerješivima. Ako ste ikad kušali P'tit Zef,one čarobne francuske karamele zbog kojih vam okusni pupoljci propjevaju u ustima od ushita, onda vam je vjerojatno poznat i njihov kreator, Emmanuel Hamon, inovativni slastičar iz Bresta. Za nedavna boravka u Zagrebu, Hamon je rekao: U slastičarstvu je ljepota u tome što su mogućnosti neiscrpne, bitno je samo imati mašte. Često mislim kako je to upravo savršen posao za mlade koji su kreativni, a ne znaju koju bi profesiju odabrali. Sve je u pokretu. Nikad nema odmora, uvijek se radi na nečem novom, isprobavaju se nove kombinacije okusa, nove teksture, novi oblici... Naravno jako je važno pritom imati tehniku u rukama i ne bojati se pogriješiti.
3. STRAST je začin bez kojega je svaki posao pomalo bljutav, dosadan i težak. Bez tog začina samo mrcvarimo i sebe i posao, umaramo se i nezadovoljni smo. Međutim, kad čovjek voli to što radi, posao mu je zabava i igra. Edison, radoholičar, inovator s najviše prijavljenih patenata u povijesti, poznat je po svojoj tvrdnji da u životu nije radio ni jedan jedini dan. Cijelo se vrijeme samo – igrao.
Razmislimo sad o svojim učenicima i aktivnostima kojima ih planiramo usmjeravati prema željenim postignućima. Ima li u tim planovima mjesta za aktivnosti kojima ćemo poticati njihovu maštu, kreativnost i strast prema onome što uče? Ako ima, ima li ih dovoljno? Ako nema, čeka nas još jedna teška godina. Dakako da su važna znanja i vještine, to se podrazumijeva. Ali mašta, kreativnost i strast - to je ono što čini razliku između običnog i vrhunskog, muke i igre. Kad te čudotvorne sastojke uspješnosti naučimo osloboditi u sebi, moći ćemo ih osloboditi i u svojim učenicima.
Piše: Dinka JURIČIĆ