Kako motivirati učenike

STALNA NA TOM SVIJETU SAMO MIJENA JEST. [PETAR PRERADOVIĆ]

Između naplavina i otplavina

utorak, 2. kolovoza 2016.

Stari su Grci spominjali dva razloga zbog kojih ne možeš dvaput ući u jednu te istu rijeku. Prvi: prema tebi uvijek teče nova voda, drugi: ti više nisi ista onakva osoba kakva si bio prije.

Između naplavina i otplavina

Picasso je govorio da umjetnost spire prašinu s naših duša i da slikanjem umjetnici pišu svoje osobne dnevnike. Nema osobnijeg dnevnika jednoga slikara od njegova autoportreta, zar ne? Na slici su samo tri iz zanimljive zbirke Picassovih autoportreta. Između prvoga i posljednjega smješteno je sedamdeset godina njegova slikanja.

Što vidimo gledajući ta tri portreta? S osamnaest je bio doslovan, preslikavao je stvarnost. S dvadeset i pet počeo reducirati stvarnost svodeći je na jednostavne geometrijske oblike. U devedesetoj se prestao zamarati stvarnošću: stvorio je vlastitu priču. Isti taj put, od doslovnosti do vlastite priče nekako svi prolazimo u životu. Neki zauvijek zaglave na dosljednosti, ovladaju tehnikom tako dobro da mogu savršeno imitirati. Neki se izgube u eksperimentiranju i traganju... A neki – prije  ili kasnije – stignu do toga da ničim opterećeni mogu stvarati vlastite priče.

Kad biste nekomu tko se ne razumije u slikarstvo rekli da ta tri autoportreta iste osobe složi redoslijedom kojim misli da su nastali, vjerojatno bi ih složio ovako:

Naime, smatrao bi da se na tim redoslijedom složenim trima slikama lijepo vidi kako je slikar „napokon naučio slikati“. I tako smo došli do srži pedagoškoga nesporazuma koji se događa kad se krivo definiraju očekivana postignuća poučavanja. Nije više dovoljno dobiti ljude koji savršeno vladaju podatcima i tehnikama – za to imamo računala. Cilj je odgojiti funkcionalne ljude, inovativne, kreativne, hrabre da se uhvate u koštac s izazovima ... i pobijede na SVOJ način.

Zaboraviti? Da. Zaboraviti čitanje od slova do slova i naučiti čitati selektivno. Zaboraviti definicije, a naučiti prepoznavati principe, koncepte, matrice i pomoću njih stvarati... Zaboraviti učiti za ocjenu i početi učiti iz potrebe. Zaboraviti na posao koji će mu netko dati, a naučiti izmisliti vlastiti posao i od njega živjeti.

Svatko od nas – i kao učitelj i kao roditelj – povremeno treba zastati i razmisliti o sebi i Picassovim autoportretima... i rijeci koja teče... Jesmo li gdje zaglavili? Jesmo li što preskočili? Da nismo možda zatrpani naplavinama? Da nas nije, ne daj Bože, otplavilo vrijeme? 

Piše: Dinka JURIČIĆ

 

Vezani članci
Školski portal: Bolesna generacija

Bolesna generacija

„Što pitanja postaju složenija i teža, to ljudi sve više…

Školski portal: Riznice tišine

Riznice tišine

Tišina je, naime, ono mistično mjesto na kojem započinje čuđenje,…

Školski portal: Jedna knjiga godišnje

Jedna knjiga godišnje

… svojevrsni satirični pamflet s naslovom PRIJEDLOG ZA UKINUĆE HRVATSKE…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…