DNEVNIK JEDNOG ODRASTANJA
Zadovoljstvo učitelja (samorefleksija) na kraju školske godine
Ova je kolumna osvrt na predavanje koje smo kolegica Snježana Duić i ja održale u Sarajevu na kongresu Inovativni nastavnik.
O Kongresu sam već pisala [ Sarajevo i Inovativni nastavnici u akciji – tekst možete pronaći na Školskom portalu ],a u ovoj ću kolumni pisati više o predavanju. Naime, držim da je važno o njemu pisati, ponajprije zato što se u listopadu obilježava Svjetski dan učitelja (5. listopada).
Tema rada bilo je anketno istraživanje o tome je li se što promijenilo u percepciji učitelja u odnosu na Talis istraživanje iz 2013. godine koje govori o zadovoljstvu hrvatskih učitelja zanimanjem i statusom u društvu.
Navedene tvrdnje bile su polazišna točka za postavljanje ankete kojom smo ispitali što učitelji misle o svojem zanimanju, jesu li zadovoljni na kraju školske godine i kako gledaju na uspjeh (osobni i uspjeh zajednice) koji su postigli.
Anketa je bila postavljena u lipnju/srpnju i kolovozu 2018., a u njezinoj su provedbi sudjelovala 123 učitelja – većinom iz Republike Hrvatske, manji broj iz zemalja regije.
Bilo je postavljeno 8 pitanja različitog tipa: od kratkih pitanja do onih esejskog tipa. Bio je postavljen i zadatak procjene vlastite uspješnosti.
- NEKA OD PITANJA IZ ANKETE
Učitelji su uglavnom esejski odgovarali na pitanja koja su bila vezana za uspjeh razreda. Primjećivali su i najmanje pozitivne pomake unutar svojeg razreda. Ponosno su isticali postignuća razreda i zajednice, često zaboravljajući da su i sami sudjelovali u stvaranju pozitivnog ozračja i uspjeha.
Pokazalo se da najveću frustraciju učiteljima stvara pritisak roditelja, odnosno to što se ne pridržavaju školskog kućnog reda (roditelji dolaze pred vrata učionice i svojom nazočnošću neverbalno prijete učitelju te na taj način pokazuju nadmoć).
Nadalje, učitelji uživaju u radu u razredu, ali primjećuju manjak želje školskog „vrha“ da ih prati, podržava ili javno kaže zapažanja o njihovu radu.
Svi anketirani svjesni su da društvo u kojem živimo nije motivirajuće, ali ipak pronalaze intrinzičnu motivaciju da naprave sve izvan okvira sustava. Slobodno mogu napisati da su dokaz našeg suvremenog pristupa školstvu.
Cijelu prezentaciju s anketnim primjerima (anonimnim) možete pogledati OVDJE.
U anketi je bilo primjetno da učitelji vrlo motivirano odgovaraju na pitanja u kojima su trebali navesti pozitivne primjere. Isto tako, bilo je vidljivo da su učitelji jako osjetljivi na djecu i da je inkluzija prisutna bez obzira na to ima li učenik papir ili ne. Učitelji su detaljno opisivali kako sami otkrivaju načine rada s djetetom koje ima određene poteškoće, kako se vesele i najmanjem napretku i da su ponosni kad učenik/razred uspije.
✿ NA KRAJU ZAKLJUČAK
✿ MOJ OSVRT NA PREDAVANJE
Imale smo drukčiji pristup u odnosu na ostale predavače. Umjesto čitanja anketnih pitanja kolegica Duić i ja smo anketna pitanja postavljale nazočnima, a zatim usporedile odgovore.
Mnogi su se iznenadili tome što su odgovori bili isti (bez obzira na to je li učitelj iz Hrvatske ili Bosne i Hercegovine), odnosno tome da nas muče isti problemi, ali i da jednako reagiramo na postignuća i uspjeh zajednice.
Nakon našeg predavanja mnogi su nam pristupili i čestitali. Mnogi su nam samo htjeli stisnuti ruku i reći: „Hvala za sve što radite za struku i profesionalan razvoj učitelja.“
Nas dvije zahvaljujemo svima koji su sudjelovali u anketi i na taj nam način pomogli izraditi prezentaciju, statistički je obraditi i usporediti s Talis istraživanjem iz 2013. godine.
(Uskoro bi trebali biti dostupni i novi rezultati koji su, kako smo načule, slični prvima, samo što više nismo među najzadovoljnijim učiteljima u istraživanju).
Voljela bih kad bismo te rezultate kolegica Duić i ja mogle prikazati i na županijskim stručnim vijećima te na taj način osnažiti učitelje, razvijati u njih pozitivan stav prema zanimanju koje je odgovorno i teško te utjecati na njihov osobni razvoj.
………………..
Sandra VUK, OŠ Sveta Nedjelja | https://sites.google.com/view/2-b-sveta-nedelja/ | osobne stranice [s interaktivnim materijalom] goo.gl/tXVqPa