Dnevnik jednog odrastanja

DNEVNIK JEDNOG ODRASTANJA

Zadovoljstvo učitelja (samorefleksija) na kraju školske godine

ponedjeljak, 22. listopada 2018.

Ova je kolumna osvrt na predavanje koje smo kolegica Snježana Duić i ja održale u Sarajevu na kongresu Inovativni nastavnik.

Zadovoljstvo učitelja (samorefleksija) na kraju školske godine

O Kongresu sam već pisala [ Sarajevo i Inovativni nastavnici u akciji – tekst možete pronaći na Školskom portalu ],a u ovoj ću kolumni pisati više o predavanju. Naime, držim da je važno o njemu pisati, ponajprije zato što se u listopadu obilježava Svjetski dan učitelja (5. listopada).

Tema rada bilo je anketno istraživanje o tome je li se što promijenilo u percepciji učitelja u odnosu na Talis istraživanje iz 2013. godine koje govori o zadovoljstvu hrvatskih učitelja zanimanjem i statusom u društvu.

 

Navedene tvrdnje bile su polazišna točka za postavljanje ankete kojom smo ispitali što učitelji misle o svojem zanimanju, jesu li zadovoljni na kraju školske godine i kako gledaju na uspjeh (osobni i uspjeh zajednice) koji su postigli.

Anketa je bila postavljena u lipnju/srpnju i kolovozu 2018., a u njezinoj su provedbi sudjelovala 123 učitelja – većinom iz Republike Hrvatske, manji broj iz zemalja regije.

 

Bilo je postavljeno 8 pitanja različitog tipa: od kratkih pitanja do onih esejskog tipa. Bio je postavljen i zadatak procjene vlastite uspješnosti.

  • NEKA OD PITANJA IZ ANKETE 

  

Učitelji su uglavnom esejski odgovarali na pitanja koja su bila vezana za uspjeh razreda. Primjećivali su i najmanje pozitivne pomake unutar svojeg razreda. Ponosno su isticali postignuća razreda i zajednice, često zaboravljajući da su i sami sudjelovali u stvaranju pozitivnog ozračja i uspjeha.

  

Pokazalo se da najveću frustraciju učiteljima stvara pritisak roditelja, odnosno to što se ne pridržavaju školskog kućnog reda (roditelji dolaze pred vrata učionice i svojom nazočnošću neverbalno prijete učitelju te na taj način pokazuju nadmoć).

Nadalje, učitelji uživaju u radu u razredu, ali primjećuju manjak želje školskog „vrha“ da ih prati, podržava ili javno kaže zapažanja o njihovu radu.

Svi anketirani svjesni su da društvo u kojem živimo nije motivirajuće, ali ipak pronalaze intrinzičnu motivaciju da naprave sve izvan okvira sustava. Slobodno mogu napisati da su dokaz našeg suvremenog pristupa školstvu.

 

Cijelu prezentaciju s anketnim primjerima (anonimnim) možete pogledati OVDJE.

U anketi je bilo primjetno da učitelji vrlo motivirano odgovaraju na pitanja u kojima su trebali navesti pozitivne primjere. Isto tako, bilo je vidljivo da su učitelji jako osjetljivi na djecu i da je inkluzija prisutna bez obzira na to ima li učenik papir ili ne. Učitelji su detaljno opisivali kako sami otkrivaju načine rada s djetetom koje ima određene poteškoće, kako se vesele i najmanjem napretku i da su ponosni kad učenik/razred uspije. 

 

 NA KRAJU ZAKLJUČAK

 

 MOJ OSVRT NA PREDAVANJE

Imale smo drukčiji pristup u odnosu na ostale predavače. Umjesto čitanja anketnih pitanja kolegica Duić i ja smo anketna pitanja postavljale nazočnima, a zatim usporedile odgovore.

Mnogi su se iznenadili tome što su odgovori bili isti (bez obzira na to je li učitelj iz Hrvatske ili Bosne i Hercegovine), odnosno tome da nas muče isti problemi, ali i da jednako reagiramo na postignuća i uspjeh zajednice.

Nakon našeg predavanja mnogi su nam pristupili i čestitali. Mnogi su nam samo htjeli stisnuti ruku i reći: „Hvala za sve što radite za struku i profesionalan razvoj učitelja.“

Nas dvije zahvaljujemo svima koji su sudjelovali u anketi i na taj nam način pomogli izraditi prezentaciju, statistički je obraditi i usporediti s Talis istraživanjem iz 2013. godine.

(Uskoro bi trebali biti dostupni i novi rezultati koji su, kako smo načule, slični prvima, samo što više nismo među najzadovoljnijim učiteljima u istraživanju).

Voljela bih kad bismo te rezultate kolegica Duić i ja mogle prikazati i na županijskim stručnim vijećima te na taj način osnažiti učitelje, razvijati u njih pozitivan stav prema zanimanju koje je odgovorno i teško te utjecati na njihov osobni razvoj.

………………..

Sandra VUK, OŠ Sveta Nedjelja | https://sites.google.com/view/2-b-sveta-nedelja/ | osobne stranice [s interaktivnim materijalom]  goo.gl/tXVqPa

Vezani članci
Školski portal: Učiteljica koja je kolegama blizu i na daljinu

Učiteljica koja je kolegama blizu i na daljinu

Svi koji znaju Sandru ili prate njezin rad znaju s…

Školski portal: Druga strana medalje

Druga strana medalje

Naime, dosta pojedinaca drži da mogu raspolagati našim slobodnim vremenom.…

Školski portal: Malo edukacije (3. dio)

Malo edukacije (3. dio)

U suradnji sa svojim pripravnicama Lanom Jager i Nevenom Petrović…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…