
DNEVNIK JEDNOG ODRASTANJA
Osnovna znanja [2. dio]
Moja kolumna u kojoj sam pisala o predmetu Priroda i društvo izazvala je oprečna mišljenja – neki su počeli zagovarati preimenovanje tog predmeta, drugi su se strogo držali svakog napisanog slova…
Međutim, razlog zbog kojeg sam napisala tu kolumnu nije bio taj predmet, nego udžbenički kompleti.
Zato današnju kolumnu posvećujem Prirodi i društvu. Držim da je to jedan od životno važnih predmeta jer povezuje stvarnost, društvo, interakciju, geografiju, povijest i zdravstvene segmente. Priroda i društvo je, zapravo, život koji učenici žive.
Nadalje, držim da smo u učenju nastavnih sadržaja iz tog predmeta na samom vrhu poučavanja u cijelom svijetu, stoga pohvaljujem stari NPIP iz 2004. koji je i dandanas relevantan. Dobro je izrađen i u vertikali sadržajno jako dobro strukturiran.
Potrebne su mu manje „kozmetičke” promjene, odnosno osuvremenjivanje nekih dijelova. U cjelini je taj plan razvojan, moguće mu je pristupiti istraživački, projektno, lokalno i djeci je razumljiv.
U prvom su razredu nastavni sadržaji vezani za obitelj i njezine članove. Zatim proširujemo nastavne sadržaje pojmovima kao što su razred, škola i mjesto u kojem živimo.
Kad učenici shvate da sve te sadržaje znaju otprije, to jest da Priroda i društvo „ne grize”, to postaje predmet kojem se vesele jer ga uče i izvan učionice – grade kućice za ptice, zapisuju što rade tijekom dana, uče pravilno komunicirati, pomagati drugima i voditi brigu o svojem zdravlju.
Kad ih pitam koji im je predmet omiljen, većina odgovara da je to PID (kratica za Prirodu i društvo). Mnogima je PID draži od Tjelesne i zdravstvene kulture. Naime, na nastavi PID-a osjećaju da se proširivanje osnovnih znanja odvija lakše i bez nekog zahtjevnog postupka ili učenja.
Učeći o godišnjim dobima, crtali su kako izgleda drvo tijekom njihove izmjene. Nakon toga su mi rekli: „Sad nam je sve jasno. Crtajući, bolje pamtimo!”
U tom dobrom uvjerenju polako učimo i nove sadržaje. Proširujem bazu osnovnog znanja, a oni „plivaju“ i vesele se. Na razrednim stranicama izradila sam podstranicu koju sam nazvala VJEŽBENICA.
Provevši razredno istraživanje o tome čemu se najviše vesele, ustanovila sam da su to interaktivni sadržaji Prirode i društva.
Dakle, učenici u prvi razred dolaze s bazičnim znanjima iz PID-a koja mi trebamo proširivati i učiti ih kako ta znanja primijeniti u zadanim situacijama i životu. Isto tako, trebamo ih voditi korak po korak prema težim sadržajima (koji se, po mojem mišljenju, počinju učiti u 3. razredu).
Znam da je uzalud, ali želim istaknuti da je PID (kao i LK) zbog uvođenja stranog jezika i Vjeronauka izgubio jedan sat nastave tjedno, a to je velik gubitak za praktične radove, istraživanje i projektni pristup.
To je velika šteta jer je Priroda i društvo zaista budućnost našeg školstva. Zato se nadam da će plan i program PID-a i dalje ostati tako dobro sastavljen te da će naši učenici 4. razreda i ubuduće na svjetskom natjecanju postizati dobre rezultate.
…………………….
Sandra VUK | OŠ Sveta Nedelja | https://sites.google.com/site/prvibsvetanedelja/ | UHURN Zvono
...........
Kolumna je utemeljena na osobnom iskustvu i gledištima kolumnista i ne mora izražavati mišljenja uredništva Školskog portala i Školske knjige.