
DNEVNIK JEDNOG ODRASTANJA
Bojanke
Nedavno me nazvala novinarka jednog časopisa i zamolila da dam kratku izjavu o bojankama za odrasle, odnosno da komentiram to što su na popisu najprodavanijih knjiga u Republici Hrvatskoj 2017. godine čak 3 ili 4 bojanke.
Osim što držim da je to trenutačni, odnosno pomodarski hir/hit, mislim i da ih trebamo doživljavati na različite načine – ovisno o tome koja im je svrha i kome su namijenjene.
BOJANKE ZA DJECU
Postoji jedno područje koje je nazvano art-terapija. U tom području bojanke imaju poprilično veliku ulogu. Bila sam sretna i bila mi je iznimno velika čast kad me mr. sc. Dijana Škrbina, autorica udžbenika za fakultete Art terapija i kreativnost, pozvala da aktivno sudjelujem u pisanju udžbenika, odnosno da svojim primjerima obogatim udžbenik.
Tad sam se prvi put upoznala s bojankama sa psihološkoga gledišta te s njihovim utjecajem na djecu.
Dakle, bojanke ne služe samo za poticanje likovnog izričaja. Autorica me upoznala s ostalim svrhama bojanki:
- bojanke razvijaju sposobnost koncentracije i pozornosti, odnosno produljuju ih
- bojeći površine od jednog do drugog ruba, djeca stječu sposobnost orijentacije u prostoru
- u djece se javlja i razvija osjećaj uspješnosti kad je neki crtež ispunjen bojom
- potiču djecu na istraživanje traga koji bojice ostavljaju, pa tako nastaju zanimljive apstrakcije (koje se kasnije mogu razviti u fraktalne crteže).
U školi bojanke imaju i obrazovnu svrhu. Naime, u matematici želimo da učenik automatizira neki sadržaj, a rezultat (produkt) je da upoznaje boju kojom je obojio plohu.
BOJANKE ZA ODRASLE
Bojanke za odrasle izazvale su veliko zanimanje i postigle velik uspjeh. U Americi je razvijen i potpuno nov stil načina pisanja, to jest skiciranih crteža – doodle.
Bojanke za odrasle otkrivaju odraslima da mogu nešto obojiti te da to ima neku ljepotu, ispunjava ih pozitivnom energijom i smiruje (kao što neke smiruje čitanje ili igranje igrice). Bojanke imaju svoje pobornike kojih će ubuduće biti sve više.
Upotreba bojanki u nastavi smislena je ako ima jasno određen cilj i svrhu, a ne ako ih se upotrebljava zbog njihove popularnosti.
Učenicima četvrtog razreda objašnjeno je kako nastaju bojanke i crteži, čime se ispunjavaju određeni dijelove, a zatim su sami izrađivali svoje bojanke. Treba posebno istaknuti da su djevojčice izrađivale bojanke, a dječaci bojili. Rad u takvom ozračju zaista je bio mirniji, pozitivniji i bolji.
- Primjeri: čipkasta slova
- Rad koji je ogledalo svega čemu sam učila druge – moja je „velika“ to upila.
…………………….
Sandra VUK | OŠ Sveta Nedelja | https://sites.google.com/site/prvibsvetanedelja/ | UHURN Zvono
...........
Kolumna je utemeljena na osobnom iskustvu i gledištima kolumnista i ne mora izražavati mišljenja uredništva Školskog portala i Školske knjige.