I 'PILA NAOPAKO' DONOSI REZULTAT

„Dobar” i „zao” učitelj – pristup na granici pedagogije

ponedjeljak, 29. siječnja 2018.

„Manipulacija i ucjena u poučavanju su loša stvar”, reći će vam svaki obrazovni pedagog. Ali je li to uvijek tako?

„Dobar” i „zao” učitelj – pristup na granici pedagogije

Svi pamte filmske policijske metode gdje jedan igra dobrog policajca i ljubazno moli kriminalca da prizna djelo, dok drugi viče na njega s pjenom u ustima i sa zadovoljstvom opisuje kakva ga kazna može snaći ako se ne slomi.

EVO JEDNOG PRIMJERA MOG DIJALOGA S UČENIKOM GDJE PRIBJEGAVAM OVAKVOM PRISTUPU:

– Zašto opet nisi napisao domaću zadaću?

– Nisam jučer imao vremena.

– Ne samo jučer, već i u subotu, nedjelju i ponedjeljak.

– Nisam stigao, imali smo puno zadaće.

– Razumiješ li da je svima tako? Ti nisi po tome poseban, samo što su drugi nekako ipak uspjeli.

Muk.

– Olimpijada nam je pred nosom, a samostalni rad pred olimpijadu je najvažniji. Ja sam 30 posto znanja cijelog polugodišta usvajala upravo u takvim razdobljima. Ti to već znaš, zašto ti to moram još jednom objašnjavati? Dovrši sve do subote. Tjedan dana više je nego dovoljno.  

– Nisam siguran da ću uspjeti sve završiti do subote.

– Zašto?

– Znate, tu su i književnost, stihovi, a imam slabo pamćenje. A i matematiku moram napisati.

– No, dobro. Hajde onda da pozovemo tvoju mamu i kažemo joj da se više ne možemo baviti tobom. I ja ću poći kući.

– Zašto?

– Eto, ti ne želiš raditi, neću te tjerati, ti si već odrastao. Dodijelit ćemo ti novog učitelja, zahtjevnijeg. S njim ćeš sve učiti napamet, sve pisati, on će vikati na tebe, tjerati te da budeš dobar. A vjeruj mi, tvoja će mama naći jednog takvog, zahtjevnog učitelja. Možda ćeš tada učiti. A meni je dosadilo skakati oko tebe i moliti te. Daj da zovemo mamu, da se opraštamo...

– (Tiho) Dovršiti ću sve.

– Molim? Glasnije.

– Dovršit ću sve do subote.

– Želiš li svejedno drugog učitelja?

– Ne, ne treba. Napisati ću sve, časna riječ.

Na prvi pogled, sve se to može činiti pogrešnim iz perspektive pedagogije i odgoja. Manipulacija se uvijek smatrala neprijateljem zdravog odnosa.

Djeca koju straše dvojkama i nezaposlenošću neće nikad steći iskrenu želju za znanjem ni osjetiti radost procesa učenja. Ta jednostavna istina poznata je svakom pedagogu i učitelju.

S druge strane, roditelji 40 posto mojih učenika vrlo su ambiciozni. Njihovi planovi za budućnost djece već su, sve do svadbe, s preciznošću ispisani i zato je učenje jezika samo mala karika u dugom lancu sretnog života. Ali ta je sreća uvijek negdje daleko, u budućnosti, a sada je potrebno raditi mnogo i uporno te zaboraviti na bezbrižno djetinjstvo.

Sada u znoju lica svoga treba zidati temelje uspješne karijere. Visoke ocjene i diploma pokazatelj su da se dijete kreće u pravom smjeru.

Vratimo se sada našoj situaciji i budimo blagi prema učitelju. Zamislite da je učenik stvarno bio umoran, da zaista nije imao vremena ili snage dovršiti zadaću. A učitelj prašta, odnosi se prema učeniku s razumijevanjem i ne opterećuje nesretno stvorenje dodatnim popisom vježbi za rješavanje.

Prođe neko vrijeme i djetetova se mama obraća instruktoru te mu priopćava da su se djetetove ocjene srozale, da se učitelj žali jer je dijete ranije pokazivalo više znanja i vještina, a sada se ulijenilo.

U najgorem slučaju, na mjestu instruktora naći će se učitelj s dvadeset godina radnog iskustva kojem je najvažniji rezultat, a koji je posljedica željezne discipline. Rad s dosadašnjim učiteljem učinit će mu se kao med i mlijeko kada počnu prave obrazovne muke. I sve to pod krinkom velike ljubavi prema djetetu, koje još uvijek ne razumije da se iza sve te muke, prema mišljenju njegove mama, manifestira sva njezina briga i dobrota. „Sutra ćeš mi zahvaljivati”, reći će ona s majčinskim ponosom.

  • Ne čini li se u tom slučaju manipulativna metoda učitelja manjim zlom?
  • Je li učiteljičin pristup iskaz suosjećanja i način da se zaštiti dijete od ljutnje i frustracije roditelja?
  • Možda je bolje da se pomiri s nekom vrstom zabavne ucjene nego da se ostvare svi njegovi strahovi.
  • Odgovor nije posve jasan, ali meni se metoda dobrog i lošeg policajca ne čini nedvosmisleno pogrešnom. A vama?

..................

NAPOMENA

  • Newtonew – prosvjetiteljski medij – projekt o obrazovanju posvećen najaktualnijim i najkorisnijim konceptima, teorijama, metodama, tehnologijama i istraživanjima.
  • Izvor: newtonew.com
Vezani članci
Školski portal: Koliko vrijedi dobar učitelj u javnoj školi

Koliko vrijedi dobar učitelj u javnoj školi

… i velikom dobiti u budućem životu tih učenika. Ipak,…

Školski portal: Potrebna im je podrška

Potrebna im je podrška

■  POVJERENJE Ako vam se član školskog osoblja pojavi u…

Školski portal: Obrazovanje Montessori moglo bi smanjiti jaz između bogatih i siromašnih

Obrazovanje Montessori moglo bi smanjiti jaz između bogatih i siromašnih

Nedavno smo svoga trogodišnjeg sina upisali u predškolu. Nakon loših…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…