TAKO SE TO RADI U NORVEŠKOJ

Ne poznajem nijednu norvešku obitelj u kojoj djeca ne žele ići u knjižnicu

srijeda, 17. siječnja 2018.

Olga DROBOT, stručnjakinja za skandinavsku dječju književnost, prevoditeljica s norveškog na ruski jezik, ispričala je dopisniku Papmambooka kako i što čitaju norveška djeca, kako država podržava djecu u namjeri da čitaju…

Ne poznajem nijednu norvešku obitelj u kojoj djeca ne žele ići u knjižnicu

…čemu služe problemske tinejdžerske knjige i kako se norveški roditelji snalaze u „moru” knjiga.

U Norveškoj se godišnje objavi oko 700 knjiga za djecu, što je mnogo za zemlju s pet milijuna stanovnika. Odražava li ta statistika, prema vašem mišljenju, interes djece za čitanjem? I kako državna politika utječe na tu situaciju?

U Norveškoj, baš kao i kod nas, svi od jutra do sutra govore o tome kako djeca više ne čitaju ili čitaju mnogo manje. Norvežani rade na tome. Država podupire čitanje u djece na različite načine, uzimajući u obzir interese svih sudionika u procesu – djece, roditelja, knjižnica, pisaca, izdavača, stručnjaka za čitanje u djece.

Na primjer, država godišnje kupuje nove knjige od izdavačkih kuća i distribuira ih knjižnicama, javnim i školskim ustanovama. Postoji posebno vijeće koje odabire knjige. U vijeće ulaze pisci, kritičari, predstavnici knjižnica i stručnjaci za čitanje u djece. Na taj način knjižnici, o državnom trošku, pripadnu sve dobre knjige, norveških autora i prevedene, bez obzira na ideološku sastavnicu, uključujući i one koje postavljaju teška pitanja i govore o svim problemima koji postoje u Norveškoj.

Sve veće izdavačke kuće izdaju serije „lako čitljivih knjiga”. To su male knjige sa slikama i velikim slovima namijenjene djeci kojoj čitanje teže ide, koja tek počinju čitati ili su se nedavno doselili u Norvešku i uče jezik. To su prave, kvalitetne knjige, s pravim zapletom i herojima, samo tanje. Svaki pisac smatra svojom dužnošću napisati knjigu ili nekoliko njih za ovaj projekt.

Ne poznajem nijednu obitelj u kojoj djeca ne žele ići u knjižnicu. Svakoj knjižnici pripadaju okolne škole. Postoji „autobus-biblioteka” i „brod-biblioteka” koji se financiraju iz lokalnog proračuna. Nekoliko puta godišnje knjižničari dolaze u školu, razgovaraju o novitetima koje možete odmah pročitati. Knjižničari moraju govoriti na roditeljskim sastancima. Ako roditelj nije u mogućnosti sam tražiti knjige za svoje dijete, takvi mu sastanci pomažu da se orijentira.

Postoji također još jedno pravilo: svako norveško dijete ima pravo upoznati se s piscem barem jednom godišnje. Općine iz proračuna dodjeljuju određena financijska sredstva školi, što im omogućuje da pozovu pisca u goste i plate mu odgovarajuću naknadu. U školama se i inače mnogo čita moderna norveška književnost, ali do trenutka kada pisac stigne cijeli će razred pokušati pročitati njegovo djelo. A za pisca je to druženje s djecom i način zarade.

U Norveškoj postoji mnogo problemskih knjiga. U Rusiji pedagozi i psiholozi gledaju na knjigu sa svoga gledišta: koji problem ona rješava i što će dijete iz nje naučiti. Književni kritičari prigovaraju i tvrde da je knjiga umjetnost, a ne metoda. Kako Norvežani rješavaju ovo pitanje?

Norvežani i Šveđani imaju mnogo romana o temama koje su važne za adolescente. Što god bi se tinejdžeru moglo dogoditi, bilo da mu je umre pas, bude dijagnosticirana teška bolest, ostavi ga djevojka ili mu predstoji preseljenje u drugi grad, o tom već postoji knjiga, i ne samo jedna. To su problemske knjige u smislu da je društvo otkrilo problem i formuliralo neku vrstu socijalnog pitanja. Ne razumijem točno kako do toga dolazi, ali odjednom postaje jasno da vam je potrebna knjiga o određenoj temi i izdavač može naručiti od autora takvu knjigu. Drugim riječima, ako su Norvežani jučer na internetu pronašli nešto poput „grupe smrti”, već danas bi bilo nekoliko umjetničkih knjiga o ovoj temi. Cijelo društvo brine o ponašanju djece, ono jednostavno na taj način razgovara s njima.

..................

NAPOMENA: 

  • Papmambook – internetska stranica koja se bavi dječjim knjigama, cilj joj je pomaknuti fokus javnosti s knjiga kao objekta na čitanje kao proces.
  • Izvor: papmambook.ru
Vezani članci
Školski portal: Djeca koja vole čitanje uspješnija su u školi

Djeca koja vole čitanje uspješnija su u školi

… jer se svi previše okrećemo digitalnim sadržajima, raznim ekranima…

Školski portal: „Digitalna detoksikacija” i potpuna zabrana mobilnih telefona u školama na jugu Norveške

„Digitalna detoksikacija” i potpuna zabrana mobilnih telefona u školama na jugu Norveške

U međuvremenu, raste zabrinutost zbog različitih vrsta nuspojava takve obrazovne…

Školski portal: Obrazovanje Montessori moglo bi smanjiti jaz između bogatih i siromašnih

Obrazovanje Montessori moglo bi smanjiti jaz između bogatih i siromašnih

Nedavno smo svoga trogodišnjeg sina upisali u predškolu. Nakon loših…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…