POUČAVANJE TREĆAŠA
Treba im učinkovito predstaviti osnovnu ideju
Poučavati trećaše uvijek je bilo frustrirajuće iskustvo, jer je raspoznavanje osnovne ideje među detaljima zbunjujuće i teško. Što god sam pokušala, činilo mi se kako nije imalo nikakav učinak.
Učenici su osnovnu ideju razumjeli odmah ili je pak nikako nisu uspjeli razumjeti, bez obzira na to što bih govorila ili činila.
Kurikulum koji se provodio u našem okrugu nije nam pomagao. Glavna se ideja predstavljala učenicima na način da pročitaju tekst iz udžbenika (oko 15 stranica), a potom zajednički ispunjavaju grafički obrazac, gdje je potrebno upisati osnovnu zamisao i detalje koji je podupiru. To je aktivnost nakon koje bi učenici trebali moći prepoznati glavnu ideju. Nije potrebno napomenuti kako im je bilo potrebno mnogo više raščlanjivanja da bi potpuno razumjeli osnovnu ideju teksta.
Tijekom godina eksperimentirala sam s mnogo različitih načina kako poučavati razlikovanje osnovne ideje od popratnih detalja. U tekstu slijede različite strategije koje sam smatrala najuspješnijima i koje su pomogle razviti istinsko razumijevanje osnovne ideje kod mojih učenika.
ZAPOČNITE NASLOVOM
Poučite učenike na koji način iskoristiti naslov za pronalaženje osnovne ideje odlomka ili teksta. Ovo je jedna od najlakših strategija, koja se često previđa. Posebno kad se radi o nefikcijskim tekstovima, naslov će vam nagovijestiti temu teksta ili knjige, što je prvi korak prema pronalaženju glavne ideje.
Pretpostavimo da vaš razred čita knjigu Sheile KEENAN „Životinje u kući: Povijest kućnih ljubimaca”. Učenici bi na osnovu naslova trebali moći predvidjeti glavnu ideju i detalje. Kako biste potaknuli promišljanje, možete postaviti nekoliko različitih pitanja:
- O čemu će u ovoj knjizi uglavnom biti riječi?
- Mislite li da će se u knjizi spominjati slonovi? Zašto ili zašto ne?
- Hoće li jedan od popratnih detalja u priči uključivati i pse? Zašto i zašto ne?
- Koje bi druge životinje autor mogao uključiti u knjigu? Kako znate?
- Što je od sljedećih tvrdnji osnovna ideja knjige – „Psi su sjajni ljubimci, jer su dobri i odani prijatelji” ili „Ljudi su kroz povijest bili ovisni o raznim životinjama koje su ima pružale pomoć, društvo i zaštitu”?
Također možete sakriti naslov knjige ili teksta i zamoliti učenike da nakon pročitanog poglavlja ili odlomka pokušaju pogoditi naslov. Na taj ćete ih način navesti da razmišljaju o tome što je najbitnije i o čemu se zapravo radi u tekstu.
SKUPINE RIJEČI
Ovo je jednostavna, ali korisna aktivnost koja pomaže učenicima razlikovati glavnu temu i popratne detalje. Dajte učenicima popis riječi iz različitih kategorija, zamolite ih da ih organiziraju u pripadajuće skupine i smisle odgovarajući naslov za svaku od njih.
Ova aktivnost pomaže u rješavanju problema koji se pojavljuje kad je riječ o razlikovanju glavne teme od detalja, a to je činjenica da svi popratni detalji podupiru glavnu ideju tako što su međusobno povezani.
Također, pronalaženje naslova za svaku skupinu riječi sjajan je način poučavanja koncepta osnovne teme. Mlađi učenici ili učenici s poteškoćama istu aktivnost mogu provoditi koristeći se slikama umjesto riječima.
PRECRTAJTE REČENICE KOJE NE PODUPIRU OSNOVNU TEMU
Ova aktivnost zahtijeva mnogo više pripreme, ali je dragocjen način pomoću kojeg možete procijeniti razumijevanje o glavnoj temi i učenike istodobno navesti da misle kritički. Prije nastave napišite odlomak koji sadrži vrlo jasnu glavnu ideju. Potom mu dodajte rečenicu koja je donekle vezana za temu, ali je ne podupire. Učenici imaju zadatak pročitati odlomak i pronaći rečenicu koja mu ne pripada.
Kako bi ova aktivnost bila učinkovita, potrebno je odlomak napisati pažljivo. Rečenica koja ne podupire glavnu ideju ne smije biti očita na prvi pogled, već mora navesti učenike da razmisle o detaljima i na koji su način međusobno povezani podupirući glavnu ideju. Ova je aktivnost puno učinkovitija od uobičajene aktivnosti „Pronađi rečenicu koja je povezana s glavnom temom”.
GRAFIČKI OBRASCI
Pronašla sam mnogo simpatičnih grafičkih obrazaca za pronalaženje glavne ideje. Tu su kišobrani, cvijeće, hamburgeri, korneti za sladoled, oblaci, kokice, što god vam padne na pamet već je izmišljeno. No koliko god bili slatki, grafički obrasci sami po sebi neće pomoći učenicima da bolje razumiju glavnu ideju.
Umjesto da tražite od učenika da sami upišu u obrazac glavnu ideju, pružite im glavnu ideju i detalje, ali im nemojte otkriti koje su rečenice vezane za glavnu ideju, a koje za detalje. Zamolite ih da ih upišu u pripadajuće mjesto na obrascu. To će umanjiti njihovu frustraciju dok pokušavaju osmisliti glavnu ideju ni iz čega. Što češće ponovite ovu aktivnost, to će oni biti sposobniji samostalno opisati glavnu ideju.
Prema povratnim informacijama koje sam dobila vezano za naš prilagođeni obrazac za organizaciju glavne ideje i detalja, ovo su najbolji grafički organizatori. Možete ih pronaći OVDJE.
..................
NAPOMENA
- SAD: Teaching Made Practical – popularni blog američke učiteljice Kaline BAKER koji sadrži mnogo praktičnih savjeta za učitelje.
- Izvor: teachingmadepractical.com

Kurikulum nije rješenje za sve probleme
Zadatak je ovog članka pojasniti svrhu kurikuluma, izložiti osobno iskustvo…

Lekcije koje stvaraju uspješne odrasle osobe
Ako mogu odigrati i najmanju ulogu u njihovu prijelazu u…