ISKUSTVA DRUGIH: BJELORUSIJA > VEĆINI STARIJIH UČENIKA DOSADNO JE NA NASTAVI INFORMATIKE

Kako bi trebala izgledati nastava informatike

ponedjeljak, 14. listopada 2019.

Mnogi danas budućnost zemlje, ne bez razloga, vežu za razvoj informacijske tehnologije. A uspjeh u tom području izravno je vezan za način na koji je škola u stanju „probuditi” buduće Jobse, Gatese i Zuckenberge.

Kako bi trebala izgledati nastava informatike

Činjenica je, međutim, da nastavni program uvelike zaostaje za stvarnim životom, smatraju mnogi nastavnici, djeca i njihovi roditelji.

NEDOSTATCI KURIKULUMA

Iznenađuje činjenica da se algoritam poučavanja informatike tijekom posljednjih deset godina nije nimalo promijenio. Što je internet i kako raditi s osnovnim programima znaju već i učenici nižih razreda osnovne škole. Unatoč tome, u šestom se razredu djeci počinje objašnjavati što su to računalni miš i tipkovnica, uče raditi s Notepadom, kalkulatorom i grafičkim programom, a pritom su te „isprazne” lekcije raspoređene na 35 sati! Ozbiljnije se počinje raditi tek pri kraju školovanja, kada se djecu poučava radu s bazama podataka i osnovama programiranja.

PROGRAM JE LOŠ NE SAMO PO SADRŽAJU VEĆ I RADI KRONOLOGIJE

„MS PowerPoint (aplikaciju za kreiranje prezentacija) djeca počinju učiti tek u sedmom razredu, dok se od njih istodobno na nastavi drugih predmeta znanje istog programa zahtijeva mnogo ranije. Ista je stvar s MS Wordom. Pomoću alata za obradu teksta mnogi učenici nižih razreda osnovne škole pripremaju referate i sastave”, tvrdi Konstantin ŠAROV, nastavnik Prve gimnazije u Brestu [Bjelorusija].

„U programu informatike trenutačno ne postoji ništa što bi moglo biti korisno u budućnosti. Proučavamo uređivač teksta Word, u kojem već nekoliko godina samostalno radimo. Grafički program Paint radije bih zamijenila Photoshopom. Ponešto zanimljivo našla sam tek u programu za 9. i 10. razred”, kazala je Anastasija GORBAN, maturantica Sedme gimnazije u Brestu.

Mnogi se roditelji i pedagozi također slažu s učenicima.

„Potrebno je potpuno izmijeniti program. Većini starijih učenika jednostavno je dosadno na nastavi informatike”, kaže Viktor LOGVINOVIČ, učitelj informatike u srednjoj školi.

ZAMKE NASTAVNIH METODA

Čak i više od nastavnih planova, za stvarnim životom zaostaju udžbenici informatike. „Sadržaj udžbenika star je deset godina. U njemu se objašnjava rad u programu Office 2003, 2007, iako se svugdje upotrebljava najmanje Office 2010. Kao rezultat toga, da biste djeci predstavili određenu temu, morate se individualno pripremiti za lekciju, napraviti snimke zaslona i napisati detaljan sažetak”, kaže Konstantin ŠAROV.

Udžbenici vrlo brzo zastarijevaju, a objavljivanje novih udžbenika svake ili svake druge godine je neisplativo. Učitelji izlaz vide u elektroničkim udžbenicima.

KAKVE SE PROMJENE OČEKUJU U SKOROJ BUDUĆNOSTI? [BJELORUSIJA]

„Najozbiljnije se promjene odnose na program za šesti razred. Bitno je smanjena teorija o ustrojstvu računala, a uvedeno je više praktičnih vježbi. Djeca se upoznaju s općom terminologijom predmeta, detaljno će proučavati sustav datoteka, rad s mapama i upravljanje datotekama. Prilagođen je program za 10. i 11. razred što će u budućnosti omogućiti prijelaz na specijalizirani smjer unutar informatike”, kaže Natalia KOSTJUKOVIČ, voditeljica laboratorija matematičkog i prirodoslovnog obrazovanja na Nacionalnom zavodu za obrazovanje.

Uz to će se pojaviti i informatika kao izborni predmet u drugom polugodištu drugog razreda osnovne škole, gdje se najveća pozornost posvećuje računalnim mini-igrama koje pridonose učenju abecede i vještini usmenog brojanja.

ZAŠTO JE TAKO MALO DOBROVOLJNIH REFORMATORA?

Studijska skupina koja je razvijala novi školski program informatike obuhvaćala je nastavnike metodologije i nastavnike najviše kategorije, znanstvenike sa sveučilišta i škola metropole, kao i iz Grodna, Vitebska i Mogiljeva. No stručnjaka iz regije Brest nije bilo. Pristup razvoju informativnih programa je otvoren, u natjecanju može sudjelovati svatko. Ali sami učitelji nisu baš željni „borbe”.

Nastavnici koji su prethodno bili u studijskoj skupini naglašavaju kako je za to potrebno vrijeme i posvećenost. Plaće su minimalne, a mnoge od iznesenih inicijativa i prijedloga jednostavno nestaje: nema odgovarajuće podrške predstavnika Ministarstva obrazovanja. Nedostatak kvalitetnog pristupa i potrebnih resursa za razvoj modernoga kurikuluma dovodi do odgovarajućih rezultata. Promjene programa za šesti razred nisu daleko od prošlogodišnjeg programa. Iz toga se može zaključiti da ni prva sljedeća reforma u području obrazovanja neće naći podršku ni učenika ni njihovih roditelja. Drugim riječima, kad je u pitanju informatika, jedan tako perspektivni predmet može se vrlo lako pretvoriti u nastavni sat za ljenčarenje.

MIŠLJENJA UČITELJA

✿ Andrej KOZINSKI, izvanredni profesor, Katedra za primijenjenu matematiku i tehnologiju programiranja pri Sveučilištu u Brestu

– Informatiku treba poučavati u nižim razredima osnovne škole gdje bi učenici trebali usvajati znanje i vještine potrebne modernom korisniku računala. Do sedmog bi razreda učenici trebali odlučivati ​​o vlastitim sklonostima, o izboru zanimanja. U toj bi dobi trebala početi specijalizacija. Od sedmog se razreda u program informatike može uključiti programiranje, u višim razredima elementi informacijske tehnologije – kodiranje, mjerenje, prijenos, zatim teorija algoritama, baze podataka, računalne mreže, osnove interneta, dakle koncepti i usluge, i još mnogo toga. Ovi oblici informatike imaju elemente matematike i fizike i ne odgovaraju svakome. Djecu također treba upoznati s mobilnim tehnologijama i operativnim sustavima.

✿ Elena LUKJANČUK, nastavnica informatike u Sedmoj gimnaziji u Brestu

Neke teme poput Painta, Word i drugih programa za uređivanje trebaju se poučavati u nižim razredima osnovne škole. Pri tome je važno povezati teme s dobi učenika i njihovim već stečenim znanjem. Također bi bilo dobro oformiti specijalizirane skupine za informatiku, ovisno o sklonostima djece. Netko će više željeti proučavati računalo na razini korisnika, a netko će se usredotočiti na programiranje.

ISKUSTVO DRUGIH ZEMALJA

■  ENGLESKA

Djeca se počinju koristiti računalom i iPadom još od osnovne škole, a ponegdje i od vrtića. Mališani se uče koristiti mišem i uče jednostavne programe. U srednjoj školi djecu uče svemu što mogu primijeniti u životu. Na primjer, oni proučavaju KODU, program u kojem programiraju i kreiraju svoje računalne igre. Također, na satovima informatike djeca uče kako se registrirati putem interneta, kako otvoriti bankovni račun te uče kako razvijati cjelovit poslovni projekt.

■  POLJSKA

U kojem će razredu početi poučavanje informatike uvelike ovisi o obrazovnoj ustanovi. U prosjeku već od četvrtog razreda djeca počinju proučavati programe Paint i Word. U petom razredu nema informatike. U šestom počinju učiti Excel i PowerPoint. Nakon dvije godine stanke, počinje programiranje, djeca se također upoznaju s opasnostima na internetu.

■  AUSTRALIJA

U nekim regijama u Australiji poučavanje djece programiranju počinje u trećem razredu osnovne škole. U sedmom razredu učenici počinju proučavati programske jezike, u 9. i 10. razredu svladavaju objektno usmjereno programiranje.

■  RUSIJA

U nekim školama nastava informatike počinje već u prvom razredu. Kod njih se mlađi učenici upoznaju s osnovama logike i algoritama. U srednjoj školi djeca uče programske jezike, u većini slučajeva Pascal i BASIC.

……………….

NAPOMENA 

  • BJELORUSIJA: Večernji Brest – dnevne novine regije Brest.
  • Izvor: vb.by
Vezani članci
Školski portal: Mogu li djeca učiti bez ocjene i što roditelji misle o tome

Mogu li djeca učiti bez ocjene i što roditelji misle o tome

Među njima je i Natalija STARODUB, osnivačica obrazovne ustanove u…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir dječaci stavljaju na glavu…

Školski portal: Brz način da smirite svoj razred

Brz način da smirite svoj razred

Također ćete primijetiti veću zahvalnost, povjerenje te želju učenika da…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…