MONTESSORI UČITELJI
Devet rečenica kojima se koriste kako bi djecu učinili otpornom
Iako djecu ne možemo zaštititi od svih nedaća i izazova koje donosi život, možemo im pomoći da se s njima nose. Možemo im pomoći graditi otpornost od najranije dobi.
U svom najjednostavnijem obliku, otpornost je sposobnost ustati i krenuti dalje nakon suočavanja s određenim preprekama i poteškoćama. To je nešto što želimo usaditi svojoj djeci, iako nam se otpornost katkad čini kao nedostižan ili nejasan pojam.
Prema istraživanjima u području obrazovanja, otpornost utječe na društvene vještine, djetetovu volju za ulaganjem truda u akademski uspjeh, njegovu autonomiju, vještine rješavanja problema, svijest i reakciju na učinjenu nepravdu i njegov osjećaj vlastite vrijednosti. To je prilično velik utjecaj.
Ista su istraživanja također pokazala da otpornost pospješuju odnosi puni ljubavi, visoka očekivanja i prilike za sudjelovanje i davanje doprinosa zajednici. Dobra je vijest da su to sve stvari na kojima možete raditi. Ali kako?
Donosimo vam devet rečenica kojima se Montessori učitelji često koriste kako bi pomogli djetetu razviti ovu vrlo vrijednu osobinu.
1) „Ovo je bilo teško, ali uspio si.”
Izravno priznavanje djetetovih napora pomaže usmjeriti njihovu svijest na činjenicu da se mogu truditi i uspjeti, čak i kad im je teško. Bilo da su preplivali bazen, čitali prvu knjigu ili samostalno obukli majicu, pomozite djetetu da zastane i razmisli o tome kako je nadvladao prepreku unatoč tome što mu nije bilo lako. Svaki puta kad to učinite, pomažete mu da shvati da može svladavati teškoće i činiti teške stvari.
2) „Želim da pokušaš, ali bit ću tu ako zapneš.”
Vaša reakcija na djetetovu borbu s poteškoćama pomaže utvrditi njihov identitet i način na koji vidi sebe. Ako prebrzo skačete u pomoć, šaljete im poruku kako smatrate da su nesposobni. S druge strane, ako ih ostavite preplavljene poteškoćama, osjećat će se samima i možda se u budućnosti neće htjeti potruditi. Dajte im do znanja da očekujete da pokušaju i da mislite da su sposobni izboriti se s izazovom, ali isto tako naglasite kako ćete, ako zapnu, biti tu da pomognete. Uz podršku će se lakše usredotočiti na zadatak koji je pred njima i dati sve od sebe. Ako je vašem mališanu potrebna pomoć, ponudite mu tek onoliko pomoći koliko mu je dovoljno da krene naprijed i samostalno dovrši zadatak.
Primjerice, ako dijete pokušava napisati svoje ime i uzruja se jer mu je teško, podsjetite ga na slovo koje slijedi umjesto da jednostavno uzmete stvar u svoje ruke i potpišete se umjesto njega.
3) „Koga bi mogao pitati za pomoć?”
Postavljajte otvorena pitanja kako biste pomogli djetetu da razvije vještine rješavanja problema. Svaki put kad sami pronađu rješenje naizgled nepremostivog problema, steći će veće povjerenje u svoju sposobnost prevladavanja izazova. Ako vaše dijete izgubi medvjedića, pitajte gdje bi ga moglo potražiti. Ako mu se olovka slomi, pitajte što bi moglo učiniti da riješi problem, umjesto da mu odmah predate novu. Što imaju više povjerenja u svoju sposobnost rješavanja problema, to je veća vjerojatnost da će se brže „ohladiti” i oporaviti kad se suoče s nepredviđenim nevoljama.
4) „Sjećaš li se kako je vezanje vezica na cipelama bilo teško kad si bio manji?”
Djeca svakodnevno uče nove vještine, ali lako zaboravljaju koliko su postigli. Pomozite djetetu da osjeti uspjeh podsjećajući ga na vještine koje je uspješno svladao. Na primjer, dok se sretno njišu na ljuljački, podsjetite ih koliko su bili frustrirani prošle godine kad nisu znali kako zamahivati nogama. Skretanje pažnje na napredak vašeg djeteta naglašava da njihovi napori igraju golemu ulogu u prevladavanju prepreka.
5) „Trebam tvoju pomoć.”
Bez obzira na to koliko su mali, nađite način da im omogućite da vam pomognu. Bilo da se radi o slaganju odjeće, kuhanju ručka, sastavljanju nove police, kad kažete djetetu da vam je potrebna njegova pomoć, šaljete mu poruku kako je ono vrijedan i sposoban član obitelji. Ako dijete sebe vidi takvim, to će biti od goleme pomoći jednom kad se suoči s poteškoćama. Pokazujući djetetu da imate povjerenja u njegove sposobnosti gradite njegovo samopouzdanje. Kad ih zatražite za pomoć time im također vlastitim primjerom pokazujete kako je u redu zatražiti pomoć kad vam je potrebna.
6) „Kako ti mogu pomoći?”
Ako vidite da se vaše dijete muči, pitajte kako možete pomoći. Dijete će se u tom slučaju osjećati potpuno drukčije nego ako samo uskočite i riješite problem. Ponuditi pomoć ostavljajući pritom djetetu odluku o načinu na koji ćete mu pomoći zapravo je proces suradnje. Daje im do znanja da nisu sami, da je u redu zatražiti pomoć i da svaki, čak i najveći problem ima rješenje. Ako pokažete djetetu da je pomoć dostupna ako je zatreba, ono neće paničariti kad se suoči s problemom.
7) „Izgledaš uzrujano, želiš li razgovarati o tome s prijateljima?”
Društvene situacije nude brojne prilike za jačanje otpornosti. Bilo da je prijatelj rekao nešto zločesto ili se osjeća izostavljeno iz igre, možete pomoći djetetu da procesuira svoje osjećaje i shvati da postoje druge mogućnosti osim utapanja u tuzi. Vaša zadaća nije odgonetnuti „tko je prvi počeo” ili iznuditi ispriku, već pomoći djetetu da s prijateljima podijeli kako se osjeća. Pomozite mu da potraži ono što mu je potrebno, zagrljaj, priliku za igru ili jednostavno priliku da izraze svoje osjećaje. Ova vrsta pomoći daje vašem djetetu vještine potrebne za suočavanje s teškim društvenim situacijama i njihovo i prevladavanje.
8) „Ovo mi nije bilo lako, ali sam uspjela. Ponosna sam na sebe.”
Djeci se može činiti kako je nama sve lako, jer su naše borbe tihe ili se događaju kad djeca spavaju ili su u školi. Pokušajte podijeliti neke od izazova s kojima se suočavate s njima i približite im što ste učinili kako biste se prilagodili teškoj situaciji ili na koji ste se način nosili s razočaranjem. Na primjer, moja je prijateljica danas morala otkazati ručak sa mnom. Bila sam tako razočarana. Rastužila sam se, ali pokušat ću se dogovoriti s njom možemo li organizirati neku večeru danas umjesto ručka. Pokažite djetetu da se svi, uključujući i mamu i tatu, suočavaju s razočaranjima, ali da uvijek možete popraviti situaciju.
9) „Trebaš li stanku?”
Ako pažljivo promatrate dijete, moći ćete zamijetiti trenutak u kojem prelazi granicu onoga što može podnijeti. Uskočite i upitajte dijete je li mu potrebna stanka. Upitajte ga želi li čašu vode ili sok, zamolite ga da napravi deset skokova u mjestu, pet puta duboko udahne ili prošeta. Pokažite mu da postoje načini kojima se može obnoviti, a da pritom ne odustane od svog cilja ili potpuno izgubi strpljenje.
Izgradnja otpornosti zahtijeva vrijeme i mnogo strpljenja, ali to je kvaliteta od koje će vaše dijete imati koristi cijelog života.
..................
NAPOMENA
- SAD: Mother.ly – stranica sa savjetima stručnjaka i inspiracijom za mame.
- Izvor: mother.ly
- Photo by Sai De Silva on Unsplash
Stalno je naglašavala važnost poštovanja djeteta
Bila je prva žena liječnica u Italiji, a osim medicine…
Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način
... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir dječaci stavljaju na glavu…
Brz način da smirite svoj razred
Također ćete primijetiti veću zahvalnost, povjerenje te želju učenika da…