TEKSTOVI KOJI UNOSE NOVI ŽIVOT U MATEMATIKU
Čitanje može proširiti ono što djeca misle o matematici
Proteklih sam se godina u svojoj učionici počeo koristiti tekstovima koji unose novi život u matematiku. Nisam želio da moji učenici otiđu iz srednje škole misleći da se matematika svodi samo na ono što je dio njihova srednjoškolskoga kurikula.
Matematika je mnogo više od toga! Matematika uključuje ljude, velike i teške ideje, iznenađenja, poraze i složene emocije.
Postoji toliko mnogo zanimljivih matematičkih tekstova kojima se nastavnici mogu koristiti da bi pokrenuli i zainteresirali svoje učenike. U nastavku možete pronaći par odličnih tekstova o matematici kojima smo se moji učenici i ja tijekom godina koristili i koji su nam pomogli da razvijemo novu vrstu odnosa i ljubavi prema matematici.
1. Plošnozemska: Pripovijest o mnogo dimenzija (Flatland: A Romance in Many Dimensions) – Edwin A. ABBOTT
Ta viktorijanska satira donosi priču o kvadratu – dvodimenzionalnom biću koje živi u svijetu zvanome „Plošnozemska“. Djeca kroz tu knjigu razvijaju shvaćanje višedimenzionalnih prostora, ali knjiga ih također potiče na raspravu o ravnopravnosti i konceptu društvene pravde.
NAMIJENJENO: učenicima srednje škole.
2. Račun prijateljstva (The Calculus of Friendship) – Steven STROGATZ
Ovo je prekrasna knjiga koju svaki učitelj matematike može iskoristiti u svojoj učionici. Steven Strogatz je svjetski poznati matematičar koji govori o svome srednjoškolskom učitelju, gospodinu Joffrayu. Desetljećima nakon završetka srednje škole Strogatz je sa svojim nekadašnjim učiteljem matematike nastavio razmjenjivati pisma o zadivljujućim matematičkim otkrićima, osobnim uspjesima i neuspjesima.
NAMIJENJENO: učenicima srednje škole.
3. Kako ne biti u krivu: Moć matematičkog mišljenja (How Not To Be Wrong: The Power of Mathematical Thinking) – Jordan ELLENBERG
Pomoću uvjerljivih primjera iz pravog svijeta, npr. kako Facebook može donositi zaključke o nama na temelju ograničenih podataka ili kako rade igre na sreću, ova knjiga pokazuje moć statistike te iznosi neke zadivljujuće argumente koji će zaintrigirati učenike.
NAMIJENJENO: učenicima koji slušaju Statistiku kao srednjoškolski predmet.
4. Broj vraga: Matematička pustolovina (The Number Devil: A Mathematical Adventure) – Hans MAGNUS Enzensberger
Prekrasna priča koja će učenicima dočarati širi svijet matematike kroz zanimljivu priču i odlične opise. Neke od matematičkih ideja koje knjiga uvodi jesu Fibonaccijevi brojevi, Pascalov trokut, primarni, kvadratni i trokutasti brojevi te beskonačni nizovi.
NAMIJENJENO: učenicima sedmog i osmog razreda osnovne škole.
5. Paradoks dokaza (The Paradox of Proof) – Caroline CHEN
Japanski matematičar predložio je rješenje za nešto što se dugo smatralo nerješivim problemom. Teškoća je bila u tome što svijet matematike jednostavno nije razumio njegov rad. Tekst govori o najnovijim događanjima u svijetu matematike i postavlja važna pitanja o matematici. Kad pročitaju ovo, učenici su uglavnom očarani idejom da je neki nerješivi problem možda već riješen, ali mi to jednostavno ne shvaćamo.
NAMIJENJENO: učenicima srednje škole.
6. Mjerenje (Measurement) – Paul LOCKHART
Paul Lockhart vodi vas kroz neočekivan, prekrasan i zadivljujući svijet matematičkih zamisli. Sve su to zamisli koje se pojavljuju u standardnome matematičkom kurikulu, ali nakon više od desetljeća poučavanja mnogi od tih pristupa bili su za mene posve novi i uzbudljivi.
NAPOMENA UČENICIMA: Knjiga je namijenjena svim učenicima koje zanimaju matematički koncepti, a može se koristiti npr. u sklopu sata geometrije ili više aritmetike za razjašnjavanje niza temeljnih ideja.
7. Čovjek koji je spoznao beskonačnost (The Man Who Knew Infinity) – Robert KANIGEL
Ova prekrasno napisana i pomno istražena biografija matematičkoga genija Srinavase Ramanujana učenicima približava jasno napisane matematičke zamisli koje se bave beskonačnim nizovima i primarnim brojevima. Knjiga također pomno opisuje pojedinosti Ramanujanova života u kulturološkom, političkom i društvenom smislu.
NAMIJENJENO: učenicima srednje škole.
8. Matematika za procvat čovječanstva (Mathematics for Human Flourishing) – Francis SU
Knjiga koja govori o raznovrsnosti u matematici te razbija stari mit koji kaže da uspjeh u matematici može postići samo netko tko je rođeni „genij“.
NAMIJENJENO: nastavnicima i učenicima srednjih škola koji žele saznati odgovor na pitanje: „Zašto moramo ovo učiti?“
……………..
NAPOMENA:
- SAD: Sameer Shah je profesor matematike koji vodi blog (www.samjshah.com) gdje piše o svojim idejama u vezi s poučavanjem matematike i osmišljavanjem vlastitih kurikularnih materijala.
- Izvor: pbs.org
- Photo by tam wai on Unsplash
YouTube kanali za učitelje matematike i učenike
… obrazovnog videosadržaja koji će vam pomoći pri poučavanju matematike…
Raspored online nastave za utorak, 17. ožujka 2020.
Isto kao i danas i u utorak će učenici razredne…
Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj
… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava bez uljepšavanja komunicirati probleme…