PET NAČINA NA KOJE UČITELJI MOGU UTJECATI NA ŠKOLSKU KULTURU
Školska kultura skup je vrijednosti, stavova i ponašanja svih školskih zaposlenika
Američki edukator i autor Todd WHITAKER jednom je rekao: „Kad ravnatelj kihne, cijela se škola prehladi.” Ja sam ravnatelj i znam da je kultura naše škole jedna od mojih najvažnijih odgovornosti.
Uživam u toj ulozi i shvaćam je ozbiljno. Ponosan sam na kulturu naše škole, ali znam da nijedan ravnatelj ne stvara školsku kulturu u vakuumu. Školska kultura skup je vrijednosti, stavova i ponašanja svih školskih zaposlenika. Iako je najvažnija uloga koju učitelji imaju poučavanje učenika, nikad ne bi trebali podcijeniti svoj potencijal da utječu na kulturu svoje škole.
Učitelji nikad nisu neutralni s obzirom na školsku kulturu. Oni svakog dana rade stvari koje mogu potkopati ili pojačati misiju škole. Učiteljima nudimo pet konkretnih načina na koje mogu pozitivno utjecati na kulturu svoje škole:
1) PROMATRAJTE NASTAVNE SATOVE DRUGIH UČITELJA… i pozovite ih da oni promatraju vaše. Uvjeren sam da je jedna od najboljih strategija za profesionalni razvoj učenje od drugih učitelja. Kad počnete promatrati svoje kolege, njegujete kulturu suradnje u školi. To stvara veću povezanost među školskim osobljem i povećava izglede da se najbolje prakse poučavanja u školi ponavljaju.
2) PREUZMITE ODGOVORNOST ZA AKADEMSKA POSTIGNUĆA SVOJIH UČENIKA…i podijelite svoje podatke s kolegama. Podatcima se koriste najuspješnije škole kako bi donijele odluke o poučavanju i odredile što poboljšati. Nije uvijek ugodno podijeliti rezultate vlastite evaluacije, ali to je ključna komponenta zdravih zajednica za profesionalno učenje. Kad podijelite svoje podatke s kolegama, to potiče druge da vas slijede. Vaša otvorenost šalje poruku da se sa svojim slabostima izravno suočavate. Osoblje koje iskreno ističe postignuća svojih učenika u najboljem je položaju da potakne uvođenje promjena. Nemojte čekati ravnatelja da sazove sastanak osoblja – vi pokrenite raspravu. To će i vaše kolege potaknuti na to da podijele vlastite podatke.
3) RISKIRAJTE…i nemojte se bojati javno podbaciti. Školsko se osoblje vrlo lako može previše opustiti i zadovoljiti trenutačnom situacijom. Iskušajte nešto novo u svojoj učionici i dajte svojim kolegama do znanja kako vam ide. Ako nova aktivnost ili strategija ispadne loša, izbacite je ili promijenite i krenite dalje. Vaša hrabrost i transparentnost inspirirat će druge učitelje da izađu iz vlastitih rutina. Inovacija uspijeva u školama u kojima učitelji imaju slobodu podbaciti.
4) BUDITE STRPLJIVI S TVRDOGLAVIM UČENICIMA… i nikad nemojte zaboraviti koja je vaša svrha. Većina se učitelja svakodnevno mora nositi s nekoliko izazovnih učenika. Međutim, nemojte podleći iskušenju i požaliti se na takve učenike u zbornici, za vrijeme ručka, na hodnicima itd. Vi među ostalima poučavate i izazovne učenike, stoga im pokušajte dati priliku. Empatija je dio vaše svakodnevice u ovom poslu. Vi razumijete da su neprimjerena ponašanja samo preslika disfunkcionalnih okolnosti izvan škole s kojima se nijedno dijete ne bi trebalo nositi. Vaš stav prema najizazovnijim učenicima primijetit će i ostali učitelji. Obično najizazovniji učenici trebaju i najviše ljubavi i brige. Vaše strpljenje s takvim učenicima podsjeća druge učitelje na ono što je zaista važno – promijeniti dječje živote.
5) OSTANITE POZITIVNI… čak i kad ste suočeni s nepovoljnim okolnostima. Svi imamo teške dane, a katkad nam se čini da su se neke okolnosti urotile kako bi uništile moral školskog osoblja. Nasmijte se, ostanite optimistični i pronađite način na koji biste mogli podsjetiti svoje kolege da je „čaša napola puna”. Optimizam je zarazan. Pozitivna energija koju unosite u svoj posao svakog će dana svima oko vas podići moral. Vaša predanost održavanju pozitivnog pogleda na stvari stvarat će pozitivnu energiju u školi koja može neutralizirati negativce.
Ako ste učitelj, tad vam je u krvi da mijenjate tuđe živote! Obično ste svjesni razlike i utjecaja koji imate na dječje živote, ali nikad nemojte zaboraviti koliko utječete na odrasle. Svakodnevno govorite i radite stvari koje nadilaze vašu učionicu i, doista, oblikujete kulturu svoje škole. Vrijednosti, stavovi i ponašanja koje unosite u svoj rad mogu inspirirati vaše kolege, pojačati osnovne vrijednosti škole te potaknuti kolektivan trud svih u školi koji rade na tome da školsku viziju pretvore u stvarnost. Zapamtite, vršnjački pritisak ne završava u adolescenciji.
………………..
NAPOMENA
- SAD: Danny STEELE ravnatelj je koji u svome blogu piše o ljubavi prema učenicima, učiteljima, školskoj kulturi, vodstvu i javnom obrazovanju.
- Izvor: steelethoughts.com

Dobre lekcije o školskoj kulturi iz Japana
Neke kulture primjerice cijene pobjeđivanje pod svaku cijenu, dok su…

Misli kao vrtlar, radi kao tesar
Školska kultura nastaje iz složenog preplitanja vještina, vodstva, sastanaka, argumenata…

Raspored online nastave za utorak, 17. ožujka 2020.
Isto kao i danas i u utorak će učenici razredne…