OŠ „LJUDEVIT GAJ”, KRAPINA

„Naša baština – gdje prošlost susreće budućnost”

srijeda, 16. siječnja 2019.

Iza nas je 2018. godina, od Europske komisije proglašena Europskom godinom kulturne baštine. U toj smo godini u OŠ „Ljudevit Gaj” u djelo proveli naš projekt „Naša baština – gdje prošlost susreće budućnost”.

I naš je projekt trebao povezati prošlost i budućnost, tradiciju i suvremenost. Kulturna baština, iako vezana za starine, nepresušni je izvor novih ideja i kao takva bogatstvo naroda koje treba prenositi s generacije na generaciju.

U projekt su bila uključena 24 učenika od šestog do osmog razreda, koji pohađaju dodatnu nastavu geografije pod vodstvom učiteljice Miljenke HRŠAK, dijelom učenici 3. a razreda sa svojom učiteljicom Zrinkom ARBANAS HLEB te učiteljica Marija KLASIĆ, voditeljica folklorne skupine, učiteljica Katarina RIHTAR, voditeljica tamburaške skupine i zbora, kao i školska knjižničarka Suzana PRACAIĆ kao koordinatorica projekta.

Na projektu smo radili cijelo prvo polugodište, počevši od rujna i sudjelovanja u tradicionalnom Tjednu kajkavske kulture do same javnog predstavljanja na Lucijino, 13. prosinca u Maloj dvorani Pučkog otvorenog učilišta u Krapini. Datum nije slučajan, jer je uz blagdan sv. Lucije vezan običaj sijanja pšenice, ali i simbolika svjetla koje prosvjetljuje. A „prosvjeta” ima ulogu prosvjetljivati, donositi svjetlo učenicima.

Projekt je pokrenula učiteljica geografije Miljenka HRŠAK, budući da su turizam i kulturna baština sadržaj nastave geografije. Budući da je i Mjesec hrvatske knjige bio posvećen baštini pod motom „Baš, baština!”, želja nam je bila da učenici spoznaju važnost baštine u svakodnevnom životu i važnost očuvanja baš krapinske baštine te njezino bogatstvo i raznolikost. Željeli smo osvijestiti nacionalni, ali posebno zavičajni identitet, da učenici znaju imenovati najznačajnije kulturno-povijesne spomenike u Krapini, prepoznati kulturnu baštinu pod zaštitom UNESCO-a, kakva je uloga u turističkoj ponudi Krapine i Zagorja, poticati interes i ljubav prema kulturnom i povijesnom bogatstvu, poput tradicionalnih obrta i jezičnoj baštini kajkavskoga kraja…

OŠ „Ljudevit Gaj” iz Krapine suvremena je škola, iako je smještena u zaštićenom objektu i u Registru je kulturnih dobara Krapine, a nama je to bio dodatni poticaj u planiranju projekta. Uz klasične metode poučavanja, pratimo trendove u primjeni modernih, inovativnih modela i alata u nastavi koje učenika stavljaju u središte aktivnosti. Živimo u vrijeme brzih promjena i razvoja informacijsko-komunikacijske tehnologije te neki stariji načini podučavanja moraju biti dopunjeni suvremenima.

 Tu knjižnično-informacijsko obrazovanje učenika dolazi do izražaja, jer su knjižnice odavna prestale biti samo kabineti za književnost, tj. mjesto za posudbu lektire. Knjižnice su potpora odgojno-obrazovnom procesu i osim što su izvori znanja, one su i alati, tj. načini kako to znanje usvojiti, predstaviti i primijeniti. Kakav bi to bio projekt bez knjižnice, bez izvora znanja i informacija, bez razvoja vještina i sposobnosti samostalnog pretraživanja, korištenja i primjene informacija?!

Budući da se baština sastoji od materijalne i nematerijalne, zamolile smo učiteljicu 2. b razreda Mariju KLASIĆ, koja vodi INA folklor, da učenike pouči plesu, životu i običajima naših predaka, jer je to nematerijalna baština. Budući da je za ples vezana i glazba, pridružila nam se i učiteljica glazbene kulture Katarina RIHTAR, koja vodi INA zbor i tamburaše.

  • U ovom je projektu posebno spajanje razredne i predmetne nastave.

Učenici 3. a razreda pod vodstvom učiteljice Zrinke ARBANAS HLEB za svoj su razredni projekt planirali izradu Rječnika kajkavskih izraza našega kraja, a budući da je jezik također nematerijalna baština i oni su se priključili ovom projektu, s time da će rječnik objaviti u travnju uz Dan škole, kako bi obilježili 2019. Međunarodnu godinu autohtonih jezika. U ovom zajedničkom dijelu priključili su se izradom kalendara s motivima i ilustracijama zavičaja te s nekoliko učenika u samom javnom predstavljanju projekta dramsko-scenskim nastupom. Motiv na pozivnici njihov je rad.

Glavna je misao vodilja u ostvarenju projekta bila kako informaciju i znanje pretvoriti u iskustvo i učenje u životnoj stvarnosti.

Zato su u projektu, osim istraživanja i rada na tekstu, bile osmišljene razne radionice: interaktivno predavanje dr. sc. Jadrana ANTOLOVIĆA, izvanučionička nastava u kojoj smo obilazili kulturno-povijesne spomenike Krapine, radionica folklora i plesa, posjete svjećarskoj radnji, postolarskoj radnji i izrađivaču drvenina na sajmu Ponte rosa u Krapini, radionica sijanja pšenice na Barbarinu i pečenja tradicionalnih božićnih kolača u školskoj kuhinji za domjenak koji je bio nakon predstavljanja projekta, radionica izrade plana grada, radionica QR-kodova za turistički vodič Krapine te su pomoću alata Kahoot i Plickers potvrdili znanje u igri i kvizovima znanja.

U projektu smo se, uz tradicionalne metode i praktičan rad, koristili i suvremenim mrežnim alatima i aplikacijama koji nastavu i učenje čine dinamičnima, zanimljivima i intelektualno poticajnima.

Projekt smo javno predstavili građanima Krapine svečanim multimedijskim programom pomoću Powerpoint-prezentacija o istraženoj baštini, filmom o etapama projekta, kulturno-umjetničkim dijelom programa, dramsko-scenskim nastupom trećaša, sijanjem pšenice, unosom svjetla, plesom i pjesmom uz pratnju tamburaša te domjenkom na kraju predstavljanja i kušanjem starih tradicijskih kolača poput gibanice, zeljnice, repnjaka, salovnjaka, kiflica, keksa, zaljubljenih oka… raj za sva nepca.

Iz svega proizlazi zaključak – samo kombinacija klasičnih i suvremenih metoda rada, pravilan način korištenja IKT-a unapređuje kvalitetu obrazovanja i omogućava bolje ishode. U radionicama u kojima su učenici sudjelovali povezale su ih, postali su ekipa, a smijeh, radost učenja i praktična nastava pretvorili su suhoparne informacije u život. Samo dan nakon javnoga predstavljanja, iako je uloženo mnogo truda, iako su dva mjeseca dolazili na radionice izvan redovite nastave, subotama, pitali su kad počinjemo novi projekt?! Nakon svega: bolje ocjene projektu nitko ne može dati!

………………..

Suzana PRACAIĆ, školska knjižničarka savjetnica | OŠ „Ljudevit Gaj”, Krapina

 

Vezani članci
Školski portal: Uz Noć muzeja: učenički likovni radovi o hrvatskoj baštini

Uz Noć muzeja: učenički likovni radovi o hrvatskoj baštini

Slike osmaša izražavaju učeničko srce ispunjeno ljubavlju prema domovini. Nastale…

Školski portal: Povezanost kulturne baštine, lokalne zajednice i škole

Povezanost kulturne baštine, lokalne zajednice i škole

Sela su poredana uz lijevu i desnu obalu rijeke. Posavska…

Školski portal: Čuvari tradicijske baštine

Čuvari tradicijske baštine

Prva suradnja bila je na izradi zlatoveza, budući da je…

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…