UZ UOBIČAJENE VJEŠTINE UPOTREBE TEHNOLOGIJE UČENICI TREBAJU RAZVITI I KRITIČKO RAZMIŠLJANJE O TEHNOLOGIJI
Zašto trebamo književnost da bismo poučavali o tehnologiji?
Kako bi pripremile učenike za visokotehnološku budućnost, škole se često okreću STEM predmetima, obećavajući upise na popularne fakultete i dobro plaćene karijere.
Ali kad se radi o pripremanju učenika na odgovorno korištenje tehnologije, književnost također igra veliku ulogu. Tu se ne radi o ubacivanju vještina kodiranja u lekciju o Don Quijotu ili zadavanju eseja o najpopularnijim novim aplikacijama.
Kako bi se pripremili za budućnost, učenici uz uobičajene vještine upotrebe tehnologije trebaju razviti i kritičko razmišljanje o tehnologiji.
Bez obzira na to što su djeca kompetentni korisnici pametnih telefona, to ih neće naučiti da razmotre posljedice prekomjernoga gledanja u ekran. Vještine upravljanja programom za raspoznavanje glasa ne pomaže u procjeni rizika privatnosti ili njegova pravnog učinka.
Književnost pruža bogati izvor prilika za poučavanje kritičkog razmišljanja u upotrebi tehnologije, mnogo više od tipičnih distopijskih romana ili frankenštajnskih upozorenja stvorenja otetih kontroli.
Jedan je tekst iz ere prije interneta, na primjer, savršena prilika za učenike da razmisle o tome koliko je tehnologija izmjenila način života.
EVO PRIMJERA IZ MOJE UČIONICE VEZANOG ZA PETAŠE: kako bismo potaknuli kritičko razmišljanje o tehnologiji, proučavamo mladog Sama Gribleyja, protagonista romana iz 1959. Moja strana planine, autorice Jean CRAIGHEAD GEORGE. U svom predinternetskom životu Sam preživljava u planinama Catskilla. On špijunira životinje tražeći izvore hrane [umjesto da gleda upute na YouTubeu].
On se sprijateljuje sa životinjama i promatra vremenske uvjete [umjesto da se služi društvenim mrežama].
Samova priča izvan vremena nudi referentnu točku za istraživanje kako tehnologija utječe na naše živote.
Kako bi Samov život izgledao da je mogao naći internetsku stranicu o tome kako upaliti vatru umjesto da se koristi metodama pokušaja i pogrešaka? Bi li se mogao uživjeti u samoću šume da je svaki dan morao tražiti gdje će napuniti bateriju svoga telefona?
Tekstovi koji pomažu učenicima postati promišljeni korisnici digitalne tehnologije trebali bi imati zasebnu policu i nastavnu jedinicu unutar kurikuluma.
Poučavate li Salingerova Lovca u žitu?
Možda biste ove godine mogli raspraviti o tome na koji bi način društvene mreže i lakoća digitalne fotografije mogle promijeniti eksperimentalnu adolescenciju Holdena Gaulfielda. Godine 1950. Holdenove pogreške i doživljaji nisu zauvijek ovjekovječeni na Instagramu u obliku komentara ili fotografije isječka razmjene tekstualnih poruka.
Koji god tekst odaberete, proširite razmišljanje učenika dalje od pukog poučavanja vještina. Umjesto toga koristite se književnošću kako biste ispitali na koji način tehnologija oblikuje i mijenja naše živote.
..................
NAPOMENA
- Nacional council of teachers of English – internetske stranice Nacionalnog vijeća učitelja engleskog jezika u SAD-u.
- Izvor: 2ncte.org
- Photo by Pj Accetturo on Unsplash

Ako udžbenik upotrebljavate samo za čitanje, činite to pogrešno
Danas su i udžbenici na popisu starih riječi koje označavaju…

Osam principa dubljeg učenja
Kada učenici imaju prilike obavljati smislene zadatke, tj. rješavati stvarne…

Obrazovanje Montessori moglo bi smanjiti jaz između bogatih i siromašnih
Nedavno smo svoga trogodišnjeg sina upisali u predškolu. Nakon loših…