INOVATIVNE ŠKOLE
Vođe inovativnih škola rade drukčije, mi imamo popis…
Proučili smo niz inovativnih škola diljem svijeta i pokušali odgovoriti na pitanja „Što se u ovim školama radi drukčije?” i „Što oni koji vode ove škole rade drukčije?” (u usporedbi s onima u tradicionalnim školama).
EVO POPISA STVARI KOJE SMO OTKRILI.
Vođe inovativnih škola…
■ Daju dopuštenje za uvođenje inovacija i pružaju podršku. Učitelji znaju da mogu riskirati i da će ih njihovi nadređeni podržati.
■ I sami riskiraju i shvaćaju da stvari neće uvijek ići po planu. Oni su dovoljno hrabri da izlože riziku sebe i svoje škole.
■ Mogu promijeniti postojeće rasporede, prijevoz, osoblje, proračun i druge strukture na konkretne, opipljive, produktivne i strateške načine kako bi podržali nove oblike učenja.
■ Podupiru izbor učenika. Oni i njihovo osoblje žele otkriti što motivira i inspirira njihove učenike i zatim to iskoristiti kako bi stvorili kulturu intrinzične motivacije.
■ Mogu stvoriti akademska iskustva koja učenicima pomažu da budu uspješni na temelju njihovih jedinstvenih interesa, vještina i talenata. Oni također stvaraju stručna i profesionalna partnerstva i mentorstva.
■ Smanjuju opseg posla svojim učiteljima i povezuju različite inicijative kako bi smanjili broj stvari koje edukatori moraju napraviti.
■ Kultiviraju organizacijsku jasnoću i utemeljuju vezu poučavanja u partnerstvu sa svojim učiteljima i drugim osobljem.
■ Svom osoblju omogućuju mnogo vremena za suradnju.
■ Angažiraju svoju zajednicu u procesima redizajniranja poučavanja i organizacije te pružaju prilike članovima zajednice da budu dio ovoga posla. Posao redizajniranja manje je ovisan o pojedincu i više usmjeren zajednici.
■ Razumiju da svaka osoba donosi vlastita stajališta, ideje, pretpostavke i vrijednosti. Oni te razlike smatraju pozitivnima, a ne problemima koje treba riješiti.
■ Pomažu učiteljima, učenicima, roditeljima i članovima zajednice da uvide nove mogućnosti i moć preobrazbe poučavanja.
■ Kultiviraju zajedničke dogovore i obveze prema temeljnim vrijednostima i svakodnevnim očekivanjima. Uvode protokole za raspravu, neslaganje i razmatranje prethodnih odluka.
■ Stvaraju ozračje otvorene komunikacije i sigurnosti u kojoj svi dijele informacije, uspjehe, izazove i pitanja.
■ Zauzimaju holistički pristup prema prepoznavanju i rješavanju učeničkih potreba.
■ Imaju viziju tog uspjeha – krajnji cilj. Proslave su povezane ujedno s procesom i napretkom. Eksplicitne su strukture stvorene da bi se podijelio i proslavio taj uspjeh.
■ Sposobni su posaditi sjeme inovacije i uspješno ga kultivirati te u isto vrijeme pretpostaviti probleme do kojih bi moglo doći tijekom procesa transformacije. Stvaraju proaktivne – a ne reaktivne – strukture odgovora koje automatski reagiraju kad se pretpostavljeni problemi neizbježno pojave.
■ Pronalaze načine da „oni koji potiču promjenu” pobijede pred onima koji se toj promjeni odupiru. Štite i potiču inovativne učitelje.
■ Pomažu učiteljima da velike ideje i misli pretoče u svakodnevnu nastavničku praksu.
Ne znam obuhvaća li ovo sve, ali to je odličan početak želimo li pričati o inovativnom vodstvu. Ovo je očito složen posao, a to je razlog zbog kojega ga većina škola i ravnatelja ne provodi.
- Koja je od ovih točaka najsloženija?
- Kako se vaši školski vođe nose s ovim točkama: koje dobro prolaze, a kojima bi trebalo posvetiti više pozornosti?
- Što biste dodali ovom popisu?
……………………..
NAPOMENA:
- Autor je teksta Scott McLeod – jedan od vodećih stručnjaka u području primjene tehnologije u obrazovanju. McLeod na svom blogu redovito objavljuje tekstove koji se bave tehnologijom.
- Izvor: dangerouslyirrelevant.org

Što je zajedničko najboljim školama
Postoji nekoliko studija koje se usredotočuju na obilježja učinkovitih škola.…

Što možemo naučiti od pet najinovativnijih škola na svijetu
Suvremeno tržište rada, automatizacija i tehnologija tjeraju učenike da budu…